Hitman

• Svensk titel: Hitman
  • Originaltitel: Hitman
  • Speltid (min): 100
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-06-25
  • IMDb: Hitman

Actionfilmen ”Hitman” är baserad på tv-spelet med samma namn. En flintskallig, kostymklädd yrkesmördare med en Ica Maxi-streckkod på bakhuvudet, Agent 47, är huvudpersonen. Han har två långa, silvriga puffror som han använder på sina blodiga uppdrag. I den här filmen ska han knäppa den ryske presidenten Belicoff och den konspiration som omgärdar honom. Agent 47 ifrågasätter dessutom sin arbetsgivare, flintskallarnas riksförbund eller vad de nu heter, och stiftar bekantskap med en ansiktstatuerad ryska som visar brösten i var och varannan scen.

Skådespelarna gör väl så gott de kan. Dougray Scott kämpar på i rollen som Interpolpolisen som jagar 47:an genom hela Europa. Henry Ian Cusick (Desmond i ”Lost”) syns i en otacksam liten biroll som presidentens kriminelle bror. Givetvis talandes stereotyp ryskengelska. Framförallt är det halvtaskige Timothy Olyphant (skurken i ”Die Hard 4.0”) som inte levererar. Han har helt enkelt inte tillräckligt med attityd. Vin Diesel hade varit hundra gånger coolare i huvudrollen, fast tyvärr nöjde han sig med att producera filmen.

Fransmannen Xavier Gens har regisserat ”Hitman”. Och han har inte gjort något vidare jobb med att fånga vårt intresse. Manuset saknar djup och det saknar flyt. Filmen duger på sin höjd som kravlös action. Rätt ösig action bjuds det på med explosioner, helikopterpangpang och tunnelbanefäktning. Annars skramlar det mest tomt.

Inledningen med streckkodsbarn som fängslas och tränas känns väldigt bekant, väldigt ”Dark Angel”. Nej, ”Hitman” lär knappast förbättra tv-spelsfilmernas dåliga rykte. Och scenen där Agent 47 stormar in i ett rum där några ungdomar lirar – just det, ”Hitman” – är bara onödig och löjlig. Betyget kan omöjligt bli högre än en svag tvåa.