Click

• Svensk titel: Click
  • Originaltitel: Click
  • Speltid (min): 107
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-01-24
  • Tagline: What If You Had A Universal Remote... That Controlled Your Universe?

Om det är en film som lever upp till sin titel så är det ”Click”. Det klickas febrilt när Adam Sandlers rollfigur har turen (eller oturen) att komma över en universell fjärrkontroll som styr allt. Och jag menar allt. Trött på att gräla med frugan? Spola förbi det och gå på autopilot. Trött på grannpojkens spydigheter? Frys honom och se till att han får en baseboll i skallen. Trött på de vardagliga transportsträckorna fram till en befordran? Hoppa fram några kapitel.

”Click” följer tydligt en klassisk mall:

A. Vanlig kille (Sandler) tycker sig ha ett tråkigt liv med oflyt
B. Vanlig kille (fortfarande Sandler) tilldelas föremål/förmåga som förändrar allt
C. Vanlig kille lever loppan efter den stora förändringen
D. Vanlig kille längtar tillbaka till utgångsläget A
E. Vanlig kille kämpar för att uppnå utgångsläget igen

Det blir ganska förutsägbart med andra ord. Men det gör inte så mycket eftersom man lyckas hålla intresset uppe. Det händer en massa otroliga och i olika grad roliga saker. En sådan här film hade inte varit möjlig utan nutidens frikostiga specialeffekter.

Övertygar skådespelarna då? Kate Beckinsale har inte mycket att göra när det gäller den komiska aspekten och ser mest urläcker ut. Och någon ska ju göra det. David ’Baywatch’ Hasselhoff fyller kostymen som Sandlers självuppfyllda chef. Om det är en karaktär som jag har svårt för så är det Christopher Walkens störiga uppfinnare, fast det lära vara meningen att han ska spelas obestämbar. Man vet inte var man har honom. Adam Sandler, vår vanliga-kille-leading-man, har en enda min och det räcker faktiskt. Han hittar rätt tonläge och lotsar oss igenom en film som växer.

Efter ett tag tillkommer nämligen ett vemod och ett djup som leder till elände som i sin tur leder fram till en livsbejakande feelgoodinjektion. Jag gillar det! Å andra sidan kan man vinkla det som att filmen inte riktigt kan bestämma sig om den vill vara en under-bältet-tramsig komedi eller en dramakomedi med svärta. Ena sekunden förlorar Sandler sin familj, andra sekunden fiser han sin chef i ansiktet. Fråga mig inte hur, men det funkar.

Roligaste scenerna med reservation för fler:

1. Tungliknelsen!
2. Framtidsnyheterna!
3. Hundbajsframspolningen!

”Click” tillhör helt klart Adam Sandlers bättre filmer tillsammans med ”Anger Management” och ”Punch-Drunk Love”, för att nämna några. Tankarna går till ”Bruce Almighty” med det allsmäktiga upplägget att kunna styra sin omgivning. Konceptet håller som tur är en runda till. Här har vi en fantasifull och rolig film som får en att tänka till om de små sakerna i livet.