Nun, The

• Svensk titel: Nun, The
  • Originaltitel: La Monja
  • Speltid (min): 95
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-09-05

”The Nun” är en otrevlig bekantskap. Och då menar jag inte på det sätt som filmen är ämnad för – som skräckfilm. Det otrevliga sitter i att filmen som sådan inte ger mig som tittare någonting som den borde. Varken skräck eller underhållning.

Konceptet och handlingen är så beprövat och urtjatat att ett glas vatten ter sig ganska färgfullt i förhållandet. ”En nunna blir mördad av de elever hon terroriserar och återkommer för hämnd”. Och utan att säga mer än så så tror jag att du förstår hur det går. Frågan är bara om du vill se det igen?

Detta är en spanskproducerad film och bakom rodret står regissören Luis De La Madrid som kanske mest är känd för ha filmat 2002 års ”Darkness”. Detta är således hans regissörpremiär och tyvärr, måste jag säga, imponerar han inte. Skrämseltaktiken är enkel och väldigt naiv. Hela filmen baseras kring en stundtals (jag poängterar stundtals) bra animerad nunna och det är det visuella i filmen som är den största och enda anledningen till att du överhuvudtaget ska se den. Skådespelarinsatserna är under all kritik och dialogen likaså. Därför drar vi en besvikelses suck då vi ställde alltför stora hopp till att Spanien skulle komma med ett nytänkande inom den svåra genren ”skräck”.

Skådespeleriet är som tidigare sagts tomt. Det är som en amatör ställt sig framför spegen och försökt övertyga sig själv att han är Clint Eastwood. Skillnaden är att han håller sig till spegeln då han inser sina begränsningar. Jag ska inte hacka ner på samtliga i filmen. Det finns de som klarar sig över gränsen men helthetsintrycket drar tyvärr ner dem också.

Nej, det är bara för Spanien att sätta sin tilltro i Pedro Almodóvar och Penélope Cruiz som tycks ha hittat en bra samarbetsform. Gillar du spanskt film och inte är så sugen på att se ”The Nun” så rekomenderar jag ”Volver”.

Daniel Johansson, chefredaktör