Nördskolan

• Svensk titel: Nördskolan
  • Originaltitel: School for Scoundrels
  • Speltid (min): 126
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-05-23

Jon Heder och Billy Bob Thornton spelar huvudrollerna i den något vridet galna komedin som regisserats och skrivits av Todd Phillips (Old School, Road Trip etc).

Billy Bob Thornton har den senaste tiden gjort sig ett namn inom komedivärlden då han spelat roller som alkoholiserad tomte i Bad Santa, misslyckad tränare i Bad News Bears och nu tar rollen som elak och pengagirig vägledare för killar med svag självkänsla.

Konceptet och historien är klockrena och att Jon Heder skulle spela rollen som den misslyckade tönten känns lika självklart som att Rocky bara kan gestaltas av Stallone. Jon Heder som slog igenom med Napoleon Dynamite 2004 spelar Roger som jobbar som parkeringsvakt/lapplisa. Han ägnar stor del av sin fritid till att läsa självhjälpsböcker och att vända sitt liv som enligt honom och de flesta andra är på väg åt helt fel håll.

Längst nere på botten får han så ett förslag från en av sina få vänner – att gå en självhjälpskurs ledd av Dr P. (Thornton) som enligt vännen förändrade även hans liv. Tveksamt går Roger med på att ge det ett försök och efter ett par gånger ser han att resultaten börjar ge med sig – t.o.m. lite för bra.

Dr P. plockar nämligen ut den bästa killen i varje kurs, utser honom som sin rival och sätter ett stort egoistiskt värde i att vinna över denna stackare (och självklart handlar det om att vinna en kvinnas hjärta).

School for Scoundrels är ingen film som innebär 100 minuters gapskratt utan det hela är mer sofistikerat än så. Det är en komedi med lite tyngd bakom sig, välspelade roller och som sagt, väldigt bra rollsättning. Även om Thornton känns lite oengagerad i sin roll så kompletterar han Heder väldigt bra. Inte blir det heller sämre av att Ben Stiller gör en mindre roll i filmen – även han som misslyckad och nedgången hjältenörd.

Med det ovan nämnda vill jag dock poängtera att denna film är väldigt rolig med ett flertal scener som sitter kvar på näthinnan en bra stund. Somliga har det där roliga i sig, något som gör att vi tittare skrattar vid första tillfälle då han/hon dyker upp i rutan. Det handlar inte om att ett negativt eller nedslående skratt och det handlar heller inte om pinsamt överspel. Det handlar däremot om den uppstigande komedistjärnan Jon Heder.

Betyget blir en väldigt stark trea!

Daniel Johansson, chefredaktör