Masters of Horror: Pick Me Up

• Svensk titel: Masters of Horror: Pick Me Up
  • Originaltitel: Masters of Horror: Pick Me Up
  • Speltid (min): 60
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-08-25
  • Tagline: Their wildest dreams are your worst nightmares

Wheeler är lastbilschaffis och seriemördare. Hans specialitet är att plocka upp liftare på vägen och sedan ta kål på dem. Walker däremot är helt annorlunda som person. Hans specialitet är att lifta och att sedan ta kål på de vänliga människor som plockat upp honom. När de råkar på varandra tar det inte lång tid innan de står öga mot öga i en duell där endast den starkaste överlever. Mitt i detta kaos befinner sig Stacia, som tidigare plockats upp i Wheelers lastbil…

”Pick Me Up” är regissören Larry Cohens bidrag till den amerikanska TV-serien ”Masters of Horror” som nu släpps på svensk DVD. I projektet får rysarlegender som Dario Argento, John Carpenter, Joe Dante, Tobe Hooper, John Landis, Stuart Gordon, Takashi Miike och nyss nämnde Cohen chansen att regissera ett avsnitt vardera där de får berätta en valfri historia. Serien har blivit en stor succé i USA, och blev väldigt omdiskuterat då TV-bolaget Showtime, som beställt serien, beslutade sig för att inte sända Takashi Miikes bidrag då det var för otäckt. Det kommer däremot att släppas oklippt på DVD.

När Larry Cohen återförenas med sin leading man Michael Moriarty (de har tidigare gjort filmer som ”Q – The Winged Serpent”, ”The Stuff” och ”Det lever!”-filmerna ihop) kan jag inte låta bli att få ett fånigt leende på läpparna. Vi snackar enormt kultfaktor här! Moriarty spelar sin vana trogen över å det grövsta i rollen som Wheeler men det är också något jag förväntar mig av denne 65-åring. I rollen som den karismatiske men väldigt osympatiske Walker ser vi den relativt färske Warren Kole, som några kanske känner igen från mini-serien ”Into the West” som Kanal 5 sände i somras. Den stackars Stacia spelas trovärdigt av Fairuza Balk, en av mina personliga favoritskådespelerskor.

Kan ”Pick Me Up” leverera vad den utlovar? Är den läskig? Jag tycker själv inte att den är det minsta skrämmande men väldigt underhållande. Kanske är det bara jag och min svaghet för referenshumor, men att se Michael Moriartys karaktär börja prata om monsterbebisar genererar rejält med garv. Jag skulle dock inte klassa det här avsnittet som en rysare, utan mer som en thriller. Det är dock en bra sådan, trots sina små brister och skönhetsfel.

Tack till Njutafilms för recensionsexemplaret.