Masters of Horror: Haeckel's Tale

• Svensk titel: Masters of Horror: Haeckel's Tale
  • Originaltitel: Masters of Horror: Haeckel's Tale
  • Speltid (min): 60
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-08-25
  • Tagline: Their wildest dreams are your worst nightmares

Den unge läkarstudenten Ernst Haeckel har stora tankar om sig själv och sin kunskap. Baserat på tyska forskarrön signerade en viss Dr Frankenstein experimenterar han själv runt frågan om skapat liv. När han får besked om att fadern ligger döende beger han sig genast dit för att besöka honom en sista gång. På vägen dit söker han skydd för natten hos en äldre man och hans mycket unga och vackra fru. När frun mitt i natten beger sig ut i mörkret vill han först följa efter men stoppas av maken som säger att det inte är säkert att vistas utomhus nattetid. Ernst lyssnar förstås inte utan ger sig ut efter den unga kvinnan. Han har dock knappast kunnat föreställa sig vad som snart kommer att spelas upp framför hans ögon…

”Haeckel’s Tale” är regissören John McNaughtons bidrag till den amerikanska TV-serien ”Masters of Horror” som nu släpps på svensk DVD. I projektet får rysarlegender som Dario Argento, John Carpenter, Joe Dante, Tobe Hooper, John Landis, Stuart Gordon, Takashi Miike och nyss nämnde McNaughton chansen att regissera ett avsnitt vardera där de får berätta en valfri historia. Serien har blivit en stor succé i USA, och blev väldigt omdiskuterat då TV-bolaget Showtime, som beställt serien, beslutade sig för att inte sända Takashi Miikes bidrag då det var för otäckt. Det kommer däremot att släppas oklippt på DVD.

Rysarlegend och rysarlegend förresten, McNaughton har snarare hållit sig till thrillergenren tidigare, med filmer som ”Wild Things” och ”Henry – en massmördare” på repertoaren. Men med ett manus baserat på en Clive Barker-novell borde väl även han kunna presentera något riktigt skrämmande, åtminstone tycker jag det. Tyvärr går det inte helt felfritt.

”Haeckel’s Tale” är, med undantag för ett par mindre lyckade specialeffekter, en mycket snygg film. Skådespelarna är kanske lite väl bleka i sina framföranden men får ändå historien att röra sig framåt. Handlingen är i grund och botten inte dum alls och skulle antagligen kunna hålla till en film i fullängdsformat, men tyvärr förstörs hela upplevelsen av en onödig ramhistoria och ett förbannat korkat och töntigt slut. Jag tror inte ens att avsnittets ursprunglige regissör, George A. Romero, hade kunnat göra något vettigt med en sådan avslutning.

Mitt tips: börja titta på filmen ca 06:10 in (kapitel 2 på DVD:n) och stäng av 54:55, på det sättet höjer ni garanterat underhållningsnivån.

Tack till Njutafilms för recensionsexemplaret.