• Svensk titel: Smile
  • Originaltitel: Smile
  • Speltid (min): 107
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-10-11
  • Tagline: Based on 80,000 true stories.

Katie är en ung tjej som lever ett tryggt liv tillsammans med sina föräldrar i Kalifornien. Hon har massor av kompisar i skolan och en pojkvän som hon älskar, även om han inte alltid är en gentleman.

Lin bor i Kina. Hennes föräldrar lämnade pga en missbildning i ansiktet bort henne vid födseln och hade det inte varit för att den godhjärtade Daniel som tar in henne i sitt hem och behandlar henne som sin egen dotter hade hon med största sannolikhet dött i den höskulle och lämnats. Daniel ger henne den kärlek som hennes egna föräldrar inte kunde med att ge henne och förlorar sin fru och son på kuppen.

Katie och Lin kommer från helt olika världar och har helt olika förutsättningar i livet. Det enda de har gemensamt är att de är födda på samma dag.
När Katie i skolan får höra talas om programmet Doctor’s Gift, ett projekt som innebär att amerikanska läkare och frivillig hjälppersonal åker till Asien och opererar barn med missbildningar utan kostnad, blir hon nyfiken och anmäler sig som frivillig. Kanske hon kommer att upptäcka att det finns mer där ute att tänka på och bry sig om än det senaste modet?

Lin i sin tur var aktuell för en operation förra gången Doctor’s Gift var i Shanghai, men omständigheter gjorde att de inte hann fram i tid. När Katie hör talas om detta bestämmer hon sig för att leta upp Lin och ge henne en ny chans.

Som ni kanske förstår av ovanstående summering är ”Smile” ett riktigt känslofullt drama som spelar på varenda sträng den kan hitta och några till, åtminstone är det vad den försöker göra. Problemet är att hela filmen genomsyras av en ”TV-movie of the week”-känsla som sänker helhetsintrycket enormt. Klyschorna staplas på varandra och jag märker att jag stönar missbelåtet om och om igen. Dessutom har man valt att inflika ett par bihistorier som är helt ointressanta för handlingen och som dessutom bara försvinner efter ett tag, utan någon som helst avslutning. Slarvigt!

Skådespelarna gör varierande insatser. Yi Ding och Luoyong Wang som spelar Lin respektive Daniel gör bägge två hyggliga och relativt trovärdiga tolkningar, medan de amerikanska skådespelarna mest verkar undra vad fan de håller på med. Mika Boorem, som spelar Katie, är utan tvekan en av de mest talanglösa ”skådespelerskorna” jag sett på länge. Hennes föräldrar spelas av Beau Bridges, som gör en habil insats i de få scener han medverkar, samt Linda Hamilton (kommer ni ihåg henne?) som inte varit så här dålig sedan ”King Kong lever”. DVD-omslaget skyltar med Sean Astin (Sam i trilogin om härskarringen) men han medverkar inte i många minuter. Måste också säga att det känns tragiskt att se den skickliga komediennen Cheri Oteri slösas bort i en så dålig roll.

Filmen baseras på det verkliga ”Operation Smile”-programmet som gör en otroligt hedervärd insats för barn runt om i världen. De förtjänar all publicitet som kan hjälpa till och sprida kunskapen om deras verksamhet. En film är ett jättebra sätt att se till att framförallt ungdomar får upp ögonen för dem, men jag tycker att de förtjänar en mycket bättre film än denna.

Jag måste också nämna att ljudet på det recensionsexemplar jag fick var under all kritik. Samtliga tre engelska ljudspår (DTS 5.1, Dolby Digital 5.1 och Dolby Surround 2.0) är kraftigt osynkade med bilden, vilket är enormt irriterande! Förhoppningsvis förekommer inte samma fel på hyr- och köpversionerna av filmen, men om så skulle vara fallet förväntar jag mig att åtminstone ni som köpt filmen reklamerar den till Sandrews. Vi konsumenter ska inte acceptera undermåliga produkter och det här kan definitivt betraktas som en sådan.

Tack till Sandrews för recensionsexemplaret.