Anthony Zimmer

• Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-10-04

Närheten till Hitchcock är extremt påtaglig i den franska Anthony Zimmer. Frågan är dock om 2005 års thriller passar bäst som en hyllning till eller en kopia av spänningens mästare?

Anthony Zimmer är en stor nagel i ögat på den franska polisen. Som mästerskurk är han överlägsen inom såväl pengatvätt som förklädnad med bovens sedvanliga svaghet för en specifik kvinna (Sophie Marceau). Kvinnan som går under namnet Chiara slår av en slump klorna i den harmlöse översättaren Francois (Yvan Attal) och förväxlingen mellan de bägge männen är ett faktum. Jakten trappas upp och dessutom är det inte bara lagens män som är ute efter Francois/Zimmer.

Det räcker med att nämna Hitchcock-titlar för att finna centrala punkter och scener ur Anthony Zimmer. Mötet mellan främlingarna i tågvagnen ger en snabblektion i förförelsekonst som på grund av Marceaus femme fetale blir mer än måttligt spänningsladdat. Samtidigt bleknar de scenen som inte bär upp andan av paranoia som den här sortens flyktfilmer vanligtvis för med sig. Men filmen blir samtidigt ett modernt återupprepande av gamla scener vilket blir allra tydligast där bilen får stå som substitut för Hitchcocks klassiska förföljande flygplan.

Yvan Attal borde vara van vid paranoia och spänning, senast sedd i Spielbergs Munchen och lyckas genomgå en förvandling från naiv tolk till handlingskraftig och kärlekskrank medelklassman. Sophie Marceau är samtidigt klippt och skuren för rollen som mörk mystisk skönhet och vandrar sedan över i irrande tveksamhet ju närmare vi kommer henne.

Att säga att detta är en modern klassiker är att ta i, snarare är den en modern omtagning. Men som en sådan passar den både för dem som sett och inte sett föregångaren. Med flykten som centralt tema ska man aldrig få hämta andan, men då Anthony Zimmer lider mot sitt slut är man beredd på att börja fly från en jakt som aldrig kommer. Den ger små glimtar av fulländan på resans gång men når aldrig fram till målet.

Stefan Björnlund