Greatest Game Ever Played, The

• Svensk titel: Greatest Game Ever Played, The
  • Originaltitel: The greatest game ever played
  • Speltid (min): 115
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-09-13

Förr i tiden, när allt var mycket bättre (som cynikerna säger) var golf den gentlemannasport den ofta utgör sig för att vara. Höga hattar, full kostym och ett vårdat språk var normen. Och för att bli medlem i någon klubb ska du självklart ha en anständig familj och gott om pengar.

”The greatest game ever played” är en sann historia om legenden Harry Vardon och Francis Ouimet som var den första golfaren som vann både U.S Open och U.S Amaterur. Herr Vardon anses än idag som den bästa golfspelaren som någonsin betrett en golfbana och med detta i åtanke höjs filmens värde och budskap något och det hela blir mer än ännu en gullig familjefilm.

Disney som står bakom filmen verkar ha lagt en större satsning på sportgenren inom film på senare tid. Nyligen släpttes basketfilmen ”Glory Road” och nu denna som Bill Paxton regisserar. Det är hans tredje film som regissör och han gör det med beröm. Även om Disney’s helylle-stämpel inte riktigt går att tvätta bort.

Francis är 20 år och har haft Harry Vardon som förebild och idol i hela sitt liv och det var han som väckte hans golfintresse. Men född i ”fel” familj är han inte ämnad för den fina sportens finrum. Därför tillbringar han större delen av sin fritid på golfbanorna som caddie. När en äldre man som tycks kunna sporten ser Francis spela ser han en ung förmåga. Han förklarar för Francis att det finns en möjlighet att få spela i amatörmästerskapen och kanske t.o.m. få möte sin idol Harry i U.S Open. Självklart tar han sig an uppgiften om än efter ett par jobbiga omvägar. Han far är inte särskilt förtjust i att han siktar mot drömmar han aldrig, enligt honom, kommer nå.

Men en dag står han där på den gröna banan, fyra dagar har spelats och den enda man som fortfarande är en värdig motståndare är, så klart, Harry Vardon. Eftersom filmen är baserad på sanning och slutet självklart så vågar jag tro att ni vet hur den slutar. Ingen jätteöverraskning när det gäller Disney och sådana här filmer. Men även om förutsägbarheten är stor så är det en vacker historia med bra regi. Det är ingen som gör stordåd i skådespelarstaben förutom Francis lilla caddie som även jag skulle vilja ha som vän.

Kuriosa: den unge Harry Vardon spelas av ingen mindre än James Paxton som är son till regissören Bill.

Daniel Johansson, chefredaktör