Proposition, The

• Svensk titel: Proposition, The
  • Originaltitel: The Proposition
  • Speltid (min): 104
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-10-13
  • Tagline: This Land Will Be Civilized

Regissören John Hillcoat har ingen lång meritlista inom filmbranschen. Iallafall inget som gjort honom till en omtalad och hyllad regissör än. Däremot har han gjort ett flertal musikvideor och ”The Proposition” speglas av just greppet att ”tala med hjälp av bilder. Det är en långsam film som kännetecknas av filisofiska linjer. Skådespeleriet med Guy Pierce i spetsen tycks ha valt manuset just för dess poetiska inslag. Det är en film med relativt låg fokus på de som borde vara huvudkaraktärerna och dialogen är även den ransonerad. Men då och då väcks du av brutala inslag som följs av ännu en raksträcka.

Tyngden ligger på det estetiska och även om det är vackert så undrar jag fortfarande vad syftet med filmen egentligen är?

Det är sent 1800-tal i den australiensiska outbacken och bröderna Charlie och Mikey Burns blir arresterade efter en lång tids efterlysning. Det är kapten Stanley som står bakom framgångarna men en bror saknas. Det är den äldsta brodern som enligt ryktena är den av de tre som är den mest brutala. Våldtäkter och mord är bara några av de saker Arthur stått bakom. Stanley ger således Charlie ett förslag – att döda sin äldsta bror för att rädda livet på Mikey. Ett förslag som inte tas väl emot av bygdens övriga invånare då de hellre ser att någon får betala priset nu och inte vänta tills senare.

Martha Stanley, fru till kapten Stanley, spelas av Emily Watson. Hon är en skör brittisk kvinna i en utlämnad roll i fördomarnas dåtida land. Hon gör det med bravur och om filmens betyg var baserat på hennes prestationer hade det nosat på en femma. Nu blir det bara segt och långdraget men med otroligt vackra bilder och vacker musik. Nick Cave har skrivit både manus och musik och det kanske förklarar en del av det teatraliskt deprimerande inslaget.

Daniel Johansson, chefredaktör