Deepwater

• Speltid (min): 93
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-10-18
  • Tagline: Beneath the surface, the truth lies...

Den unge Banyon (Lucas Black) blir utsläppt från rehabiliteringen och ska påbörja sitt nya liv. Den stora drömmen är att starta upp en strutsfarm, men det uppstår problem då han räddar den mystiske Finch (Peter Coyote) från en bilolycka. Banyon följer med till Finchs hotell, blir förälskad i den unga fru och upptäcker att allt inte är som det ska i det lilla samhället. Paranoid är bara förnamnet när vägen mellan dröm och verklighet korsas allt intensivare.

”Deepwater” är en lågbudgetfilm, och det märks. Fotot fungerar bitvis riktigt bra, men på det stora hela hålls en ytterst ojämn kvalité. Jag får känslan av att kameraarbetet snarare är passionerad improvisation toppad med en gnutta tur, än någon vidare skicklighet. När bildspråket ska få tittaren att förvirras blir det pannkaka i klipprummet, lagad på pinsam imitation av MTV-estetik.

Castingen är komisk, på så sätt att de ställt bu/bra och bä/anus mot varandra. Lucas Black är verkligen urusel, med total brist på karisma och närvaro. Jag vill aldrig mer se honom göra en filmroll, och speciellt då inte en huvudroll! Hans inkompetens blir extra tydlig i kontrast till Peter Coyote, som gör en underbar insats! Den obehagliga uppsynen tillsammans med grovt rörelseschema och röstläge utgör fint skådespeleri, och jag önskar Peter Coyote mer lycka i framtiden när han väljer sina roller.

Ibland är ”Deepwater” rentav bisarr, och det närmar sig en bra film, men framåt slutet blir det uppenbart att det rör sig om ett uselt manus med fler luckor än en julkalender. Sista halvtimmen var en enda stor gäspning, men när det visar sig att det här är en av filmerna som förlitar sig på en fet twist i slutet (som Shyamalan byggt hela sin karriär på), lämnar plötsligt ilskan rum för smilgroparna! ”Deepwater” är ett stolpskott vars manus bäst lämpar sig på roliga timmen… Om Colin Nutley skulle återuppliva Twilight Zone skulle resultatet antagligen påminna om ”Deepwater”.

Sebastian Lindvall