Mustaschen

• Release (Blu-ray/DVD): 2006-10-25

Marc (Vincent Lindon) får ett infall och rakar av sig sin mustasch som han haft i åratal. Och plötsligt är det som om han aldrig haft den. Bokstavligt talat!
Upptakten till ”Mustaschen” är av det mest annorlunda slag. Med hjälp av dramatisk musik och lika dramatiska tystnader har Emmanuel Carrère skapat en orolig på-nålar-paranoid film, lika intressant som den är irriterande.

Oj, vad man kämpar! Vad är sanningen och vad är bara tankefoster ur en sjuk hjärna? Mycket stilsäkert rent filmtekniskt förs vi i ett allt snabbare tempo genom Marcs oroväckande mardrömsliknande vardag. Tysta scener får oss att försöka sätta oss in i vad det är huvudkaraktärerna egentligen tänker. Och samtidigt som vi beundrar klipskheten i att sätta samman nåt sånt här, så undrar vi hur manusförfattaren i själva verket ska lyckas ro iland det till slut.

Ilska föds när en människa inte får den uppmärksamhet han behöver. Och ilska kan också födas när man som åskådare lämnas så ensam i sina försök att lösa gåtan. För det enda Carrère bidrar med, inser vi snart, är ledtrådarna. Sen är det upp till var och en att sammanfoga ett resultat av dem. Min kille blev galen av koncentrationen och den ständiga förvirringen. Själv tyckte jag det var rätt uppfriskande och härligt vågat. ”Mustaschen” är en utmärkt film för dig som är trött på förutsägbara filmer. Ja, för dig som är trött på film över huvud taget, som längtar efter något nytt och fräscht; se det här. Det rycker sannerligen upp dig ur soffan. Kräv ingen given belöning för ditt engagemang, bara. Som sagt: den här filmen är lika intressant, som den är irriterande…

Lina Arvidsson