Mun mot mun

• Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-10-24

Björn Runge blev svensk films nya hopp med ”Om jag vänder mig om”, en långfilm som han nu följer upp med ”Mun mot mun”. En titel som kanske för tankarna till en tonårsfilm om sanning och konsekvens, men Björn tar det några steg högre på seriositetsskalan. Svensk film har dammats av, och jag är tämligen förtjust!

Vera (Sofia Westberg) är en ung tjej som flytt hemmet, där hon blev slagen av den alkoholiserade pappan (Peter Andersson) framför ögonen på den passive modern (Marie Richardson) och syskonen. Den äldre knarkaren Morgan (Magnus Krepper) har tagit Vera under sina heroininjicerade vingar, och får henne att prostituera sig som levebröd. Pappa Mats, som nu fått kontroll över alkoholismen, har insett sina forna misstag och ger sig ut på jakt efter dottern, med önskan om att förena den dysfunktionella familjen.

Jag hade inga som helst förväntningar på ”Mun mot mun”. Storyn kändes på förhand som en trist cocktail på saker som setts förut, i filmer som varit av det lökigare moralkakfrenetiska slaget. Runge proved me wrong! Det här är en av de starkaste filmerna jag sett i år, med ett träffsäkert berättande, uppbackat av skådespeleri som slår de flesta Dramatenskådisar rakt på näbben. Jag fann mig själv nära till tårar vid ett flertal tillfällen, utan att det kändes sådär krystat och cellosorgligt som många Hollywood-filmer gör, med sentimentalitet som knapp i maskineriet. Det är ofta så jordnära med nära till igenkänningsfaktorerna, och därför blir den becksvarta stämningen realistisk och påtaglig samtidigt som den är estetiskt tilltalande.

Än en gång vill jag nämna det fantastiska skådespeleriet. Peter Andersson gör sig förtjänt av en stor björnkram för sin insats, med fötter på jorden och ett minspel som väcker sympati för en karaktär som tidigare gillat att supa och slå sin dotter. Björn Runge är han som kommer att flytta till Fårö och bli dryg i sitt konstnärskap om ett par år, och med all rätt – mannen är ett geni!

Sebastian Lindvall