A Scanner Darkly

• Speltid (min): 100
  • Release (Bio): 2006-11-16

Phillip K. Dick har varit förlagan till ett flertal minst sagt udda berättelser, och Richard Linklaters tolkling av "A Scanner Darkly" är knappast ett undantag. Filmad med rikiga skådespelare och sedan animerad över inger ett extra lager berättande och förvirring och med skådelspelare som Keanu Reeves, Robert Downey Jr., Winona Ryder och Woody Harrelson har ambitionerna varit betydligt högre än vad man annars förväntat sig av en animerad independentfilm gjord för blygsamma 8.5 miljoner dollar. Tyvärr så hamnar den där ändå - under all förväntan.

"A Scanner Darkly" utger sig för att vara en årets "Memento" med bra skådespelare, intressant gimmick och välskriven berättelse, men misslyckas totalt på samtliga punkter. Det teckande inslaget är inget annat än just en gimmick som tappat faschination efter ett par minuter och istället övergår till frustration. För det är en helt annan sak att se animerad film än levande, då berättartekniken blir allt mer komplicerad. För att berätta lika mycket på lika kort tid måste all den komplexitet som får plats på en filmad filmruta få plats på en animerad, något som filmskaparna inte lyckats med alls. Endast en handling finns kvar i bild och tillsammans med skådespelarnas röster är detta det enda som sker under filmens gång. Historien är på tok för invecklad för att behandlas på detta sätt och ibland känns det som om filmen varit en ursäkt för att på en större skala få presentera denna animationsteknik. En annan tanke är att manuset varit så pass dåligt att man valt att dölja handlingen med animationen...

Det blir tillslut inget annat än en enda stor röra av obegriplighet där karaktärers agerande, motiv och rörelse inte förklaras.

Huvudhandlingen är väldigt tunn och trots att den är väldigt karaktäristisk(trots allt K. Dick) så verkar ytterst få ideér ha överlevt anpassningen.

Slutet av filmen är egentligen den enda biten som är intressant och välöverförd, men det är på tok försent för att lyckas skapa något som helst intryck. Synd på såpass bra skådespelare.