Marvel Ultimate Alliance

• Release (Blu-ray/DVD): 2006-11-05

Yo gamers! Och alla ni vanliga människor som råkade klicka er in på den här texten I tron om att det var en film, och nu inser detta och klickar er tillbaka till förstasidan igen och mummlar något könsord bittert för er själva. Nu så ska det nämligen handla om virtuella spel, som det ju så vackert kallas, ännu ett nytt spel med filmanknytning är ute på marknaden, och jag har lagt rabarber på det.

Spelet i fråga heter “Marvel Ultimate Alliance”, och trogna läsare drar sig till minnes det förra marvellicensspelet, baserat på X-men-filmen, som ju mottog ett hedervärt lägstabetyg av mig i somras. Jag själv drar mig tillminnes Raven Softwares förra X-men-spel “X-men”-legends, som var ett ganska så mediokert hack-and-slash-spel där man tog kontroll över olika karaktärer från serien. Sedan så börjar jag spela “Ultimate Alliance” och upptäcker att det ÄR “X-men Legends”. Allt fungerar på precis samma sätt, och den enda skillnaden är att man den här gången får välja på Marvels fulla utbud av karaktärer, när du ska ut och sparka fienderöv.

Jag är inte en så stor fan av serietidningar som kretsar kring superhjältar, så det gör mig inte så jätteupphetsad av att kunna spela som “Spider Man”, “Mr.Fantastic”, “Iron Man”, eller varför inte “Thor” i ett och samma spel . För er som verkligen brinner för detta är jag säker på att “Ultimate Alliance” blir rena lilla julafton. Det kryllar nämligen av spelbara karaktärer att låsa upp, samt om de börjar kännas tråkiga, dräkter att utsmycka dessa med.

Vad som är desto tristare är hur tråkigt det speltekniska är. Man har kontrollen över valfri hjälte, och som denna så gäller det att button-basha i olika tänkbara konstellationer för att utålåna de horder av fiender som I en strid stöm attakerar hjältegruppen. Detta känns helt oengagerat och fullkomligt onödigt, även om det kanske inte är helt bedrövligt genomfört vare sig kontrollmässigt eller grafiskt.

Så tur är det väl då att det finns ett rejält flerspelarstöd i spelet. För som vi ju lärde oss i min “Lego Star Wars”-rec så kan ju ett ganska så ruttet spel omvandlas till stor underhållning om du delar det med en god vän. Man spelar hela tiden i en grupp om fyra superhjältar (om man inte väljer att ta bort gruppmedlemmar helt. Men då blir spelet med ens mycket svårare.), och närsomhelst under resans gång kan mänskliga spelare hoppa in och ta de korkade botarnas plats. Då blir spelet med ens mycket roligare, men man ska nog vara fullt lag för att undvika frustration och få ut den största glädjen av spelet. Man kan säga att det är en förutsättning att man spelar flera om inte spelet ska vara mördande tråkigt.

Men hursomhelst så räcker faktiskt inte ens Co-op till för att rädda det här spelet från ett lågt betyg. Det blir lite för mycket oigenomtänkt knapphamrande, och enerverande menyhoppande, för att ens den mest inbitne marvelfantasten ska orka tycka detta är kul. Så tyvärr så måste jag säga att detta är ännu ett i raden av licensspel som jag inte kan rekomendera till någon. Tyvärr. Filmnördar får väl spela igenom det helt fantastiska “King Kong”-spelet ännu en gång.

fotnot
Vi har spelat Xbox360-versionen av spelet, men det finns även till vanliga X-box, PS2 och Gamecube. Det lär inte vara någon större skillnad på versionerna, men till vintern så kommer en Wii-version av spelet som kommer skilja sig ganska så mycket från det spel som vi spelat. Så ni kan räkna med en recension av det spelet också, mot årsslutet till. Med omtanke för er läsare.