Population 436

• Speltid (min): 92
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-11-15
  • Tagline: The residents of Rockwell Falls are dying for you to visit...

Nidbilden av den amerikanska södern som återuppstod i skräckfilmens Southern Slashers har numera även letat sig in på thrillerns mystiska marker. Population 436 är något så avogt som en teologisk hjärntvätt i småstadsidyll med tillhörande numerologiska profetior och rapmetalsångare gone skådespelare. För vad i hela himmelriket gör egentligen Fred Durst i äppelkäcka Rockwell Falls?

Samma fråga ställer Steve Kady (Jeremy Sisto) till sig själv då han i statistiska centralbyråns namn kommer till det undangömda Rockwell Falls för att uppdatera informationen om befolkningsmängden i staden. Inledningsvis är det ungefär lika intressant som det låter. Väl introducerad i det lilla samhället och drygt 45 filmminuter senare börjar mystiken tätna då Kady upptäcker att stadens invånarantal har legat på stadiga 436 under hundra år. Något är sannerligen ruttet i staden Rockwell Falls och det ska Kady snart bli varse.

Steve Kady tar väldigt lång tid på sig att upptäcka smolket i ciderbägaren. Filmiska småstäders ofta mystiska bakgrunder kräver detaljer för att verka trovärdiga men i Rockwell Falls blir de små bilderna snarare bevis på otillräcklig kunskap om film och slarvigt kameraarbete. Intresset för statistikern och staden dämpas av tunnheten i såväl intrig som i ytlig kristen numerologi. Där mord, illusioner och masspsykos baseras på tre ynka siffror kan det tyckas att roten till människornas fanatism kunde uppbåda något mer att bli salig över än en plastig mellanstadieekvation med egenproducerade Bibelordspråk som mattebok.

Man kan fråga sig om manusförfattaren till den här amerikanska baksidan fick idén från en lokal vägskylt. När allt kommer omkring förvånas man över att det är Fred Dursts ”skådespel” som höjer sig över allt annat i staden. Och mycket mer behöver väl inte sägas?

Stefan Björnlund