Bones säsong 1

• Svensk titel: Bones säsong 1
  • Originaltitel: Bones Season One
  • Tagline: Svaren finns i benen

Dr Temperance ”Bones” Brennan är rättsantropolog hos FBI. Vi får följa henne i säsong 1, där hon i 17 avsnitt tillsammans med sin forskargrupp av genialiska nördar studerar ben hos mordoffer för att hjälpa polisen att hitta mördaren. Samtidigt har Bones ett hatkärlekförhållande till FBI –agenten Booth och det finns en sexuell spänning mellan dem samtidigt som de ofta har komiska smågräl. Konflikterna mellan dem beror på deras skilda karaktärer; Bone är extremt intelligent och tror på logik och fakta, medan Agent X är antiintellektuell och tror på att följa magkänslan. Det blir ofta roliga sammanstötningar mellan Bones och hennes armé av vetenskapsmän, the Squints, och FBI.
Trots att hon inte är FBI-agent vill Bones gärna vara med och fånga bovar handgripligen, vilket hon ofta får.
Bones sägs vara baserad på den verklige rättsantropologen Kathy Reichs liv. Det är antagligen en ganska idealiserad bild, eftersom Bones inte bara är enormt skicklig i sitt yrke, hon är även vacker, mästare i kampsport ( det finns inte många episoder där hon inte får ett kung fu tillfälle) och en duktig skytt. Serien hade blivit bättre om hon hade varit mer stereotyp, som Rachel Weizs bibliotekarie i the Mummy.
Serien har många coola effekter och om man är det minsta intresserad av teknik kan man gotta sig här. Om man kan svälja seriens värderingar (USA är bäst i världen, muslimer är skumma typer som ska hållas kort, dödstraff är nödvändigt, osv) är den helt okej, i några avsnitt i alla fall. Efter ett tag inser man att episoderna är rätt lika. Det finns som sagt en hel del humor i serien, och actionscenerna är rätt okej, däremot blir man aldrig förvånad eller skrämd som man blev av till exempel Arkiv X. Och agent ls är påfrestande; korkad, okunnig och brutal samtidigt som han har något slags räddavärldenkomplex. Han ska vara seriens hjälte, men själv satt jag och hoppades på att han skulle bli dödad, förgäves förstås.

Eleni Schmidt