Little Britain Live

Little Britain har blivit ett fenomen som inte bara Storbritannien inte riktigt väntade sig. Succén var ett faktum redan under de första avsnitten av säsong ett och när man nu hunnit göra tre säsonger var det väl ändå dags för att packa ner showen i ett mindre format och dra ut på vägarna. Little Britain Live är inspelad i Blackpool Opera house, på den brittiska västkusten.

Idag är rulljansen runt Little Britain och de två upphovsmakarna Matt Lucas och David Walliams. Numera kan du köpa dockor föreställande de olika karaktärerna och tro det eller ej, du kan även hyra in dina egna kopior till företagsfesten i form av lookalike-gruppen "Littler Britain".

Att göra en live-produktion av en TV-show måste vara det mest vågade man kan göra. Alla vet nämligen att det egentligen aldrig kan bli lika bra som "the real thing" (vilket här måste ses som TV-showen) men det är inte heller publiken betalar hyfsade pengar för att gå och se det heller. Svenska HippHipp gjorde det och med ett okej resultat som tyvärr ändå lämnade lite besvikelse efter sig. När Little Britain gör det är det kanske lite av en besvikelse om man tittar på innehållet, men sen finns det så mycket annat som man istället ska imponera sig av.

Som recensent av en sådan här produktion är jag tvungen att både titta till själva scenlösningen och produktionen runt själva framträdandet, men också innehållet och skådespelarnas insatser. Direkt nu kan jag säga att Little Britain känns långt mycket profsigare än HippHipp någonsin var och kvalitetskänslan är överväldigande.

Hur löser man då problematiken att föra över en TV-show som är uppbyggd på sketcher innehållandes samma personer till scenen? Det var här HippHipp misslyckades. Vi som ser på DVD-versionen av Little Britain Live, vet tyvärr inte om allt är filmat i ett svep eller om det förekommer klipp. Det kan misstänkas att vissa klipp faktiskt förekommer då en del scen- och klädbyten är så snabba att det blir misstänksamt. Blackpool Operahouse stoltserar inte med den största scenen människan sett, men det har man tänkt på. Minmalt med rekvisita -istället har man valt att använda sig av projekterade bilder mot en stor bakgrund, vilket gör att kraven på scenen inte behöver vara så stora. Därtill rörlig dekor som på hjul kan köras in och ut utan att scenarbetare behöver springa in och lyfta och bära. Helt klart profsigt och bidrar till helhetsintrycket.

En live-show är ingenting utan sin publik. I Blackpool har man hittat kanske den bästa. Som skådespelare, speciellt i en genre som den här, är publikkontakt A och O och man kan gärna komma av sig lite här och där då det bara höjer humornivån ytterligare. Jag har ingen anledning att misstänka att de gånder Matt och David verkar komma av sig skulle vara inrepeterade då det hela känns spontant. Både jag och publiken ligger dubbelvikta av dessa spontana infall. Man ser också till att utnyttja publiken på bästa sätt. I en sketch tar man upp två män för att leka "hide the sausage" och i en annan sketch tar karaktären Marjorie Dawes, hon som håller i FatFighters du vet, upp en överviktig kvinna och egentligen gör sig väldigt rolig över henne. Fruktansvärt elakt och otroligt roligt.

Alla karaktärer vi älskar finns med. Allt från favoriterna Lou och Andy, Vicky Pollard, Daffyd -the only gay in the village- till Sebastian och Michael (som i Blackpool spelades av originalskådespelaren Anthony Head). Vi som följt serien bortom säsong ett vet att de nästkommande säsongerna blev allt grövre och grövre. Little Britain-gänget blev i säsong två totalt utan hämningar vilket också bidrog till dess succé. Här talar man inte tyst om det som annars är tabubelagt utan man visar gärna upp så mycket som möjligt. Allt "det här" kom inte med till liveshowen, men det finns saker som lockar till tjutande skratt och äcklande panikvrål så det räcker och blir över.

Med på DVD finns ockå klipp och scener från andra inspelningsstäder. Summan av kardemumman är att Little Britain fungerar som liveshow tack vare imponerande teknik, spontant skådespel och ett koncept som redan är succé. De hade kunnat gjort dockteater av det och ändå skulle de spela för utsålda hus. Självklart ska du som har de tre säsongerna komplettera samlingen med den här också. Något annat finns ju inte.

Jesper Isaksson