Break-Up, The

• Svensk titel: Break-Up, The
  • Originaltitel: The Break-Up
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-11-22
  • Tagline: . . pick a side.

Vince Vaughn! När jag hör det efternamnet tänker jag på Rick "Wild Thing" Vaughn i kultförklarade filmen "Värsta gänget" eller "Major league" som den heter. En rolig film som satte sina spår i denna (när det begav sig) tonårspojkes huvud. Än idag ekar ropen "Wild Thing, you make my heart sing" i huvudet när jag ser en baseball-stadium på TV.

Men tillbaka till Vince, mannen som inte väckt särskilt många känslor i mig tills inte alltför länge sedan. Mindre roller har seglat förbi i större filmer som "Zoolander", "Starsky & Hutch", "Dodgeball" etc. (Känns som att Ben Stiller har ett finger med i framgången med andra ord). Komedier har blivit hans ”grej” och nu ser vi honom tillsammans med vår allas vänner-Rachel, Jennifer Aniston och jag måste säga att herr Vaughn är filmens behållning.

Rapp i käften, snabba repliker och ett genomförande som är i ”Pulp Fiction”-klass (om man snackar om replikers längd och inget annat).

Tankarna dras till "Rosornas krig" med ett ungt par i Michael Douglas och Kathleen Turner som kanske är något mer drastisk än denna nya remake, kopia, efterapning eller vad man ska kalla det. Och även om filmen är välspelad så är det just det drastiska som saknas. Något som rycker tag i en, får en att storskratta eller gråta. För "The Break-Up" har både det roliga och det sorgliga i sig om än i lite för små doser.

Vince spelar Gary Grobowski en av tre bröder som driver en firma som anordnar guidade bussturer runtom Chicago. Han är ett turistgeni och med sitt välsmorda snack så lockar han som person minst lika många betalande turister som staden Chicago i sig självt. På en baseball-match (är det en slump?) träffar han Brooke (Aniston) och innan filmen har börjat har de blivit ett par. Början gott, allting gott – eller inte! Det är nu helvetet bryter löst och det ena bråket avlöser det andra men alltid har de båda tanken om att den andre ska förändra sig och be om förlåtelse.

Tiden går och filmens behållning går ut på att se hur långt den andre kan gå i sina desperata försök att göra den andre svartsjuk. Men innovationsförmågan hos regissören Peyton Reed sträcker sig inte längre än att man tar sig igenom filmen med ett par lättsamma "ha" och något "ho".

Roligast i filmen är dock en annan "Vänner"-bekant: Jon Favreau som gör några smått roliga inlägg. Och inte att förglömma, Ms Aniston gör även hon än prestation värd att berömma!

Daniel Johansson, chefredaktör