Europe - Live in Sweden

• Svensk titel: Europe - Live in Sweden
  • Originaltitel: Europe - The final countdown tour - Live in Sweden
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-10-06

Som liten pojk växte jag upp i samhället Upplands Väsby utanför Stockholm. Det var utåt sätt ett lugnt samhälle i den stora världen som i mina ögon å andra inte var större än min gata och kanske lite till. Men 1982 hände något, Väsby blev något större på världskartan och min gata fick helt andra proportioner. Bandet Europe hade sett dagens ljus!

Under hela mitt liv så har jag kännt något knäppt band med Joey Tempest, John Norum och de övriga grabbarna i Europe. Kanske för att jag vid något tillfälle helt omedvetet har träffat dem innan kändisskapet slog ut. Kanske för att min syster kände Joey’s syster (om han nu hade någon) eller kanske av den enkla anledningen att vi kom från samma håla.

När jag sedan växte upp fick jag reda på att Upplands Väsby var en plats där det var lättare att få tag på illegala droger än att hitta en korvgubbe som faktiskt sålde korv. Att Europe lyckades och blev så gigantiskt stora sattes i perspektiv till detta och om det än gick, så blev deras bragd och hjälte-stämpel ännu större.

När jag på nyårsafton vid milleniumskiftet stod på skeppsbron och blickade ut över det mörka vattnet och fick se den svarta natten brytas av fyrverkerier och explosioner var cirkeln sluten. Europe stod på en flytande scen ute vid Djurgården och drog igång "Final Countdown" och jag var i extas. En låt som för övrigt toppade listorna i hela 26 länder världen över.

Denna DVD spelades in den 26:e maj 1986 i Solnahallen i Stockholm. Genombrottet var på gång och en världssuccé var redan i detta nu ett faktum. Men den stora spelningen i Japan som förändrade livet för dessa fem killar. Tretton låtar betas av och vi får givetvis njuta av både "Carrie", "Rock the night" och "The Final Countdown". Nackdelen är att bilden inte är den bästa. Med 20 år på nacken kan tyvärr inte ens dagens teknik putsa till det på det sätt vi vill ha det och konsertintrycket, både bild- och ljud-mässigt, är under medel.

Vi bjuds inte på någon spektakulär underhållning och om sanningen ska fram så blir det stundtals ganska tråkigt. Men då allt handlar om musiken och inget annat, sluter vi ögonen och tänker oss tillbaka till 80-talets glansdagar och värdet stiger omedelbart.

En längre intervju, gjord 2006, berikar skivan med reflektioner om tiden som har varit och deras genombrott. Det är fröjd att se ett gäng vänner som träffades vid 14 års ålder sitta och prata som att det vore vilket kompisgäng som helst. I nästa kapitel på DVD:n får vi följa med till den studio där plattan "The final countdown" spelades in. Allt filmat med handkamera och vi får känslan av att Europe är samma pojk-garageband som en gång bildades där i det lilla samhället Upplands Väsby.

Under större delen av 1980-talet var ordet Europe inte synonymt med en kontinent. Det konstaterandet ger en liten känsla om hur stora bandet egentligen var. Detta är en DVD att spela om och om igen. För när du vant dig vid åttiotalsfrisyrerna och den matta bilden så känns det åter igen som att du är 14 år och står och dansar tryckare till låten Carrie.

Daniel Johansson, chefredaktör