Human Trafficking

• Svensk titel: Human Trafficking
  • Originaltitel: Human Trafficking
  • Speltid (min): 170
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-11-15

Liksom ett massivt spindelnät växer den horribla människosmugglingen över vårt jordklot. Varje timme blir ännu en kvinnas dröm och förhoppning krossad, då hon förstår den verklighet hon plötsligt hamnat i – att tjäna som sexslav. Vi får följa med Nadia, Helena och Annie – tre kvinnor i olika åldrar som blivit offer för den världsomfattande människohandeln. Vägarna till detta spindelnät är många, Helena blev såld av en man hon älskade, Annie blev kidnappad på en resa med sin familj i Indonesien och Nadia åkte frivilligt till USA med tron på att hon skulle bli modell. Till Human Trafficking är vägarna många. Vi får följa med den statliga organisationen ICE som gör allt för att stoppa människohandeln. Vi får också en liten inblick i den ideella hjälporganisation som på sitt sätt strävar efter att stoppa människohandeln.
I Human Trafficking är det många berättelser som visas, och på ett eller annat sätt korsas dem liksom ett spindelnät.

Detta är en riktigt bra och stark film. Jag tänkte att jag skulle räkna antal ”fy fan” jag sa högt, men snabbt blev det svårt att hålla räkningen. Kvinnorna vi får följa är precis som du och jag, men på ett eller annat sätt har de kommit att bli sexslavar i USA. Även om vi bara får följa med några fåtal personer får regissören oss att förstå hur stort detta nätverk egentligen är. Jag tycker nästan att det är skönt att vi bara får se en del av det. Jag satt och gjorde små rutor med namn och information i på ett A4-papper medan jag tittade på filmen. Det slutade med att jag fick ett spindelnätsliknande mönster där de flesta berättelserna korsade varandra. Det jag hade på pappret var ändå rätt stort. Hur många papper som går åt att rita upp hela nätverket vill jag ens inte tänka på!

Fast jag tycker att man ska tänka på detta lite mer än vad man gör. Filmen luckrar upp ens fördomar och jag tror att det är viktigt att vi förstår. När vi förstått kan vi agera. Som ni märker tändes min kämparglöd till då jag tittade på filmen. Jag vill också dra mitt strå till stacken och hjälpa till i kampen mot spindlarna i spindelnätet. Det är en känslosam resa som jag helst hade velat slippa fast ändå inte. Jag tror att det är viktigt att se den här just för att man ska sluta blunda och visa att man är human

Skådespelarinsatserna är bra. Som ICE-agenter ser vi Mira Sorvino och Donald Sutherland. Jag ser faktiskt dem som biroller i filmen. De egentliga huvudpersonerna anser jag vara de tre kvinnor vi får följa med. De skådespelar också så fantastiskt bra, ibland är det äckligt trovärdigt då man känner paniken sprida sig i hela kroppen. Men det är också riktigt bra skådespel från människosmugglarna sida. Vi ser bland annat Robert Carlyle som nu kan sätta människosmugglar bredvid Bondskurk i sitt CV. Jag tycker också att skådespelaren som spelar Mike gör en riktigt bra rollskildring som svettig baschef i Asien.

När jag såg filmen tänkte jag mycket på Lukas Moodyssons Lilja 4-ever. Skillnaden mellan dessa två filmer är att det ändå finns små lyckliga ljusskimmer i Human Trafficking. Men jag tänkte det värsta i varje situation. Jag vågade aldrig tro på att det skulle ordna sig. Jag gjorde nämligen det i Lilja 4-ever, något jag fortfarande inte kommit över.

Human Trafficking känns inte alls så där plastig och tillgjord som tyvärr många av dagens filmer gör. Denna måste helt enkelt ses. This is the shit!

Anna Axelsson