Dumplings

• Svensk titel: Dumplings
  • Originaltitel: Gaau ji
  • Speltid (min): 91
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-12-06

Qing var på toppen i nöjesbranschen, men med åldern har hon vuxit ifrån skådespeleriet och spenderar mest dagarna med att försöka hålla koll på sin flirtiga man. Rynkorna sätter käppar i hjulet för den fallna stjärnan, och för att få tillbaka sin kärleks uppmärksamhet påbörjar hon fåfängans klassiska färd, som leder till Mei - kocken som lagar friterade knyten med en ingrediens utöver de vanliga…

”Dumplings” är en expansion av en kortfilm från den asiatiska skräckantologin ”Three Extremes”. Fruit Chan har regisserat en berättelse som är för lågmäld för skräckgenren men så pass bisarr att den aldrig faller tillrätta som drama. Men manus behöver inte alltid vara spikrakt så länge regissören har visionen klar i huvudet. Och det har Fruit Chan, som med en sköldpaddas tempo leder Qing vidare i jakten på skönhet. Givetvis så straffar sig fåfängan, som så bör i en film som är alltför premissdriven, men Fruit Chan imponerar ändå med att våga ta ut svängarna, och han fick i alla fall mig att sitta igenom en kortfilmshistoria i 91 minuter utan spår av gäspningar.

Oavsett vad man ser i ”Dumplings” så går det inte att förneka bilderna, signerade Christopher Doyle - som mycket väl kan vara tidernas skickligaste filmfotograf. Kameraåkningarna får mig stundtals att glömma allt om döda spädbarn och äckeleffekter, och varenda panorering får det att kittlas i magen. Doyle är kungen på kamerarälsen, helt enkelt.

Jag gillar verkligen ”Dumplings”, vars enda svaghet är att den går emot sin premiss och ironiskt nog blir lite för ytlig. Men när Christopher Doyle håller i kameran spelar det inte någon större roll, då jag kryper ihop under täcket och än en gång hänförs av den alkoholiserade australiensaren med öga för asiater.

Sebastian Lindvall