Rock, The

• Svensk titel: Rock, The
  • Originaltitel: The Rock
  • Speltid (min): 131

”What kind of a fucked up tour is this?”
Så lyder en replik i filmen och säger en hel del om den. Med ett korkat manus fylld av logiska hål har regissören Michael Bay kokat ihop en rätt underhållande actionrulle. Med namn som Sean Connery, Nicholas Gage och Ed Harris i huvudrollerna måste man vara ofattbart obegåvad om man skall misslyckas. Bay är inte obegåvad, snarare tvärtom. Han har gjort en fartfylld film av en dum idé.

Man måste gilla actiongenren för att kunna uppskatta en film som denna. Bay kör handlingen upp till max genast från början och behåller den där genom hela filmen. Söker man en djupare mening eller en samhällskritiskt manifestation i The Rock behöver man ett elektronmikroskop. Nää, The Rock är pang på sak och där med basta.

The Rock har även andra kvalitéer än en speedad och mycket våldsam handling. Den innehåller en massa humor levererat av Sean Connery. Den mannen har en sådan scennärvaro att han kan göra vad han vill och det blir underhållande. Det enda minuset jag ger Connery genom tiderna är, att han medverkade i filmen ”The Avengers”. Fy Sean, fy! Vilken flopp.

Filmen handlar om ett gäng soldater som förskansar sig på fängelseön Alcatraz utanför San Francisco med missiler och nervgift i bagaget som de hotar att sprida om de inte får som de vill. FBI skickar in tuffa soldater, en kemikalieexpert och en f.d. fånge för att lösa situationen. Hur kan nu detta sluta? Ja, ja, som sagt manuset är ju så hjärndött så man funderar om Hollywood numera anställer endast Hillbillys från Arkansas med vapen och svordomar i tankarna.

Eftersom The Rock vänder sig till en viss sorts publik, så sparar man inte på krutet. Pyroteknikerna och resten av FX-gruppen har jobbat övertid för att kunna leverera spektakulära explosioner, fantastiska stunts och öka den orealistiska handlingen. Skit samma, resultatet är mycket bra. Actiondiggarna prisar högt händelseförloppet och har de införskaffat tyngre hemmabiosystem lär de ska bli vräkta snart.

Ljud och bild är av ypperlig kvalité. Har man ställt ljudåtergivningsapparaturen enligt alla konstens regler blir resultatet rentav vackert. Ljudfanatikerna (de som avskys av High-End-folket) vrider på volymknappen, tapeterna faller av väggarna och fönsterskrället avhjälps med elefanttejp. Vi vanliga dödliga nöjer oss med en moderat nivå och åstadkommer endast lindriga kommentarer från regeringen. Och det låter bra!

Bilden är även den av högsta kvalité. På min TV ser den nästan bättre ut än det gjorde på bio. Nu tog jag allt i, men låt detta demonstrera min åsikt om det visuella.

Musiken i filmen är skriven av hela 5 olika kompositörer varav Hans Zimmers teman sticker väl fram. Han är begåvad så det står härliga till och i år kommer det ut hela 4 filmer med hans musik, varav ”The Gladiator” och ”Mission Impossible 2” är de intressantaste. 81 filmer har gubben skrivit musik till. Där du!

The Rock är ingen stor film som går till historien som ett mästerverk. Redan nu har man åstadkommit mängder av ”bättre” actionfilmer, men med tanke på skådespelarna och det hantverk som filmskaparna tillverkat är filmen en bra investering.