I sanningens spår

• Svensk titel: I sanningens spår
  • Originaltitel: In My Father's Den
  • Speltid (min): 122
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-01-03
  • Tagline: Who you set out to be isn't always who you become.

I mindre byar världen över står tiden ofta stilla. Allt går sin gilla gång och i motsats till storstäderna har mindre nyheter en tendens att förstoras upp i proportioner av storlekens större. Det är å andra sidan det som lägger till den charm och personlighet som de större städerna så ofta saknar.

Matthew MacFadyen (Stolthet och fördom) spelar Paul Prior, en världsvan fotograf som vid tidig ålder lämnade den lilla byn någonstans på Nya Zeeland. Han återvänder när pappan i familjen dör och lämnar efter sig ett arv som ska delas upp inom familjen. Men återföreningen är inte så enkel som man kan tro och även om tiden i mångt och mycket stått stilla i den lilla byn har en hel del hänt inom människorna han växte upp med.

Pauls bror har speciellt svårt att glömma den gågna tiden då det var han som fick dras med hans fars hemska beteende och när Paul funderar på att åka iväg på nytt är deras relation nära att brista. Han bestämmer sig dock för att stanna och ta sig an ett läraruppdrag som dyker upp. Som den lokala bygdens hjälte får han snart en skara beundrare och kanske framförallt en beundrarinna i synnerhet. De blir nära vänner och får en stark relation. När hon sedan spårlöst försvinner vänds alla misstankar mot Paul och han får svårt att ta sig ur situationen.

Detta är en film som kombinerar vackert foto, bra rollprestationer med bra regi, musik och handling. Det är inget för den action-sugne men mer något för den som gillar en bra historia i vacker förpackning. "I sanningens spår" är en film som baserar sin idé på relationer. MacFadyen gör en bra insats även om han inte har särskilt många repliker. Han är den tystlåtne, mystiske hemvändaren som snabbt kastas in i något han inte kan förklara och likt ett pussel läggs bitarna på plats som passar in i varandra oväntat vackert.

Filmen baseras på en novell skriven av Maurice Gee och regisseras av den relativt oerfarne Nya Zeeländaren Brad McGann. Filmen har vunnit hela 18 filmpriser och blivit nominerad ytterligare tre gånger.

Daniel Johansson, chefredaktör