Blood Diamond

• Svensk titel: Blood Diamond
  • Originaltitel: Blood Diamond
  • Speltid (min): 143
  • Release (Bio): 2007-03-02
  • Tagline: Truth

Förr i tiden föregick trafficking av unga tjejer mitt framför näsan på oss. Förr i tiden arbetade barn på stora fabriker för bara några ören om dagen - bara för göra stora företag konkurrenskraftiga. Förr i tiden trodde HIV-smittade män i Afrika att de blev av med sin sjukdom om de hade sex med en oskuld. Förr i tiden blev 10-åriga barn utbildade till soldater som dödar lika kallblodigt som vuxna människor gör i konflikter med stora oljeintressen.

Förr i tiden var igår, för en timme sen, en minut sen och det kommer troligen vara så om ytterligare några minuter när vi reflekterar över den tid som gått. Eller nej förlåt! Vi kommer troligen inte reflektera över det alls då det mediala utrymmet som tillägnas det hemska som verkligen händer i t.ex. Afrika bara får ett litet inslag mellan vädret och sporten innan fredagsunderhållningen på TV tar vid.

Inte meningen att bli för politisk i en recension som den här, men vissa filmer - som innehåller politiska budskap och verkligen berör - gör det svårt för en recensent att undgå detta.

"Blood Diamond" är nämligen en film som griper tag i dig som tittare både genom bra skådespeleri (DiCaprio gör en enastående insats), genomarbetat manus, klockren regi och ett slående budskap.

Oscarsnominerade Leonardo DiCaprio spelar här Danny Archer, en ung vit diamantsmugglare i ena änden av vår sjuka värld. I den andra änden köper rika människor diamantringar och smycken till hutlösa priser. Så höga att företag köper upp mängder med diamanter för att behålla priserna och efterfrågan på en så hög nivå som möjligt.

Det blir tydligt om vem som styr världen där de rika och stora blir rikare och ännu starkare. En modell som är vedertagen - oberoende av i vilket samhälle man befinner sig i. Även nere Afrika tar de starka makten över barn, som hjärntvättas och får sätta livet till som barnsoldater – allt för dom gröna lapparna med dollar-tecken på.

Se den här filmen! Inte bara för ovan nämnda lovord utan även för att, om än bara för någon sekund, reflektera över hur världen verkligen ser ut. Skådespeleriet är underbart och då inte bara på DiCaprios front. Vid hans sida ser vi Djimon Hounsou (Constantine, The Island etc) och även Jennifer Connely (A beautiful mind, Requiem for a dream etc) som båda gör en bra insats.

Det hemska och brutala målas upp för tittaren om och om igen. Vi förstår inte hur det kan gå till så här och tanken: "vilken tur att det bara är en film" poppar upp. Men det är där den här filmen skiljer sig. Det här är verkligheten, det här är livet för så otroligt många. Eller som de lokala människorna förklarar all hemskhet som händer där nere: "T I A" – This is Africa!

SPOILERVARNING!!
Om man då ska nämna något negativt med filmen så är det slutet! Att regissör Edvard Zwick (The last samurai, Legends of the fall) valt att inte bryta filmen vid slutscenen i berget – ni förstår när ni ser – är för mig ett mysterium. Tiden efter detta sätter en amerikansk hollywoodstämpel på hela verket och den starka känslan jag hade innan detta, tunnas ut något.

Daniel Johansson, chefredaktör