Eight Below

• Speltid (min): 115
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-01-24

En hundälskande slädförare arbetar på en forskningsstation i Antarktis. En dag ska han hjälpa en meteorittokig geolog att hitta en sten som rest hela vägen från Merkurius. Isen är för tunn för scooterkörning så de är tvungna att ta hundspannet. Hurra de hittade stenen. Men tyvärr kom en storm lite opassande över dem. Dessutom ramlar geologen och bryter benet för att ytterligare öka spänningen. De klarar sig tillbaka till stationen men väl där är det bråttom att evakuera all personal till civilisationen. Då prioriterar man underligt nog människoliv framför varghundarna. Så tjaskigt. Tillbaka i verkligheten får Jerry Shephard dåligt samvete för att han lämnat sina bästa vänner hundarna till den bistra Antarktiska vintern och dessutom bundit dem extra hårt för att de inte skulle slita sig medan de evakuerade folket (för att sedan hämta hundarna, vilket alltså inte blev av…).

Snygga naturvyer. Taskigt manus. Taskigt skådespeleri. Trist med hundar som plötsligt transfereras till att kontaminera mänskliga emotioner. Det är oengagerande och som alltid när disney är inblandat (med undantaget ”Bad Santa” förstås) är det alldeles för gulligt. Jag vet inte om den här filmen hade kunnat göras annorlunda för att fånga mitt intresse. Det är tyvärr så att jag är notoriskt ointresserad av hundar på film. Jag recenserade nyligen ”Shaggy Dog” och det var samma elände. Dessutom har Disney nu släppt dem i en dubbel DVD tillsammans. Brrrrr. Nä, jag sätter igång filmen Bilar igen och låtsas att jag aldrig suttit och huttrat för all snön i ”Eight Below” – ett riktigt surt litet sömnpiller.

Mattias Svensson