Guardian, The

• Svensk titel: Guardian, The
  • Originaltitel: The Guardian
  • Speltid (min): 131
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-02-14

Det finns en legend som berättas av överlevande från olyckor till havs att en skyddsängel huserar i djupen. Han lyfter en mot ytan och talar betryggande så att man inte ska slås av panik. Denna legend kanske kan få sin förklaring i och med denna film med Kevin Costner (”Dansar med vargar”, ”Robin Hood – Prince of theives”) i huvudrollen som den store hjälten och Aston Kutcher (”Butterfly effect”, ”A lot like love”) som hans elev.

Ben (Costner) mister sina arbetskamrater i ytbärgarteamet och blir tillförordnad ett jobb som lärare på aspirantutbildningen för kusträddningen. Han tar det, ytterst motvilligt. Samtidigt lämnar hans fru honom. Han dricker en del och lever ett ganska miserabelt liv, vilket går ut över hans elever, som både beundrar och ogillar honom för hans drastiska metoder. Speciellt den ytterst enerverande studenten Fisher(Kutcher), nedlåtande kallad Goldfish, som blir mål för Bens frustration och misstro. Militärskolan är stenhård, minst 50% av eleverna kuggas och dessutom väntar ett liv i iskallt vatten och kaffepengar som lön. Om man inte har som högsta önskan att få rädda människoliv så kommer man inte klara det, vilket Ben är mycket tydlig med.

Jag har alltid haft lite svårt för amerikanska filmer om brandmän, ambulanspersonal och annat räddningsfolk, då de har en tendens att lukta: Glory, glory halelujah! Denna film har också en tendens, men den är helt klart nedtonad och även om filmens syfte är att lyfta fram vilket fantastiskt jobb dessa modiga män (och ett mycket litet fåtal kvinnor) gör, så känns det ändå som om berättelsen är i fokus snarare än hyllandet av dessa hjältar. Kevin Kostner gör sin bästa roll sedan ”Dansar med vargar” vilket gläder mig enormt och den mycket blekare Aston gör en bra rollprestation som omväxling. Allt detta tillsammans med ett par ganska gripande relations dramor som spelas upp parallellt med räddningar och stenhård räddningsträning gör att filmen trots längden är riktigt tät och fyllig.

Visst är det klassisk hjälte med smuts i bagaget som ska förlåta sig själv och visst är det obligatoriska barslagsmålet med, men nu är 80-talets klichéfilmer så långt bak i historien att jag gärna förlåter och låter mig förföras av det klassiska berättandet. Det är klart att slutet är väldigt förutsägbart, skam vore det väl annars, och det är faktiskt just det som sänker betyget en aning. Det blir en rejäl 4 av 5 för denna spännande och klassiska hjältefilm med mycket hjärta och ett par snygga smockor.

Mattias Svensson