Backwoods

• Svensk titel: Backwoods
  • Originaltitel: Bosque de sombras
  • Speltid (min): 98
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-02-02

Jag hade inga speciella förväntningar på "Backwoods", varför jag nu skulle ha haft det. På internet fanns det få spår efter filmen, inte många betyg på imdb eller filmtipset, och den kommer direkt på dvd här i Sverige. Så med ett helt öppet sinne så satte jag mig ner och såg på en film som skulle visa sig vara ganska så god underhållning.

"Backwoods" handlar om två amerikanska par som åker till ett litet hus i den spanska outbacken för att koppla av, vilket självklart misslyckas fatalt då hittandet av ett litet barn inlåst i en stuga i skogen blir upptakten till en radda obehagliga händelser. Filmen sätter tonen direkt med ett snyggt Peckinpahskt anslag, ett snyggt foto, och för en gångs skull i sammanhang som detta, bra musik (Leonard Cohen). Och turligt nog så slarvas inte denna goda start bort under filmens fortlöpande, utan stilen hålls ända fram till det rafflande slutet.

Självklart är det inget mästerverk, men ett par timmars skön substans bjuds det på i förhållande till den mångfald av dynga som på den sista tiden fullkomligt har börjat frodas på direkt-till-dvd-formatet. Det är faktiskt ganska spännande även för en kille som jag som avfärdar det mesta av spänning på film som rent effektsökeri. Det hela är även välregisserat och rätt igenom väldigt stiligt. Det erbjuds kanske inga djupare budskap eller karaktärsstudier, vem som nu hade räknat med det, men Goldman och gänget gör ändå ett bra jobb med att uppräthålla mitt intresse filmen ut.

Att filmen kretsar kring hillabillys i Spanien ger också sköna flashbacks till "Resident Evil4", som det kanske för övrigt är dags att spela om ännu en gång snart. Och hör på fanken om inte bönderna quotar "RE4", "Där är Gösta!". Härligt!

"Backwoods" kom som en blixt från en klar himmel, och känns även om den är våldsam inte over-the-top eller onödigt spekulativ, vilket är skönt i tider som dessa. Det är inget mästerverk, eller ens i närheten av det, men ändå ett steg i rätt riktning. Så jag rekomenderar den, om inte varmt, så ändå lite ljummet. En perfekt film för dig som vill se en film som är bra men inte jättebra.