Phone Sex

• Svensk titel: Phone Sex
  • Originaltitel: Phone Sex
  • Speltid (min): 95
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-02-21

Vad är sexigt?

Det är frågan som många ställer sig dagligen, men finns det något ”rätt” svar egentligen? Regissören Steve Balderson, som tidigare gjort filmerna ”Pep Squad” och ”Firecracker” bestämde sig för att ta reda på vad folk tycker är sexigt. Han bad kända och okända skådespelare, porrstjärnor, musiker, författare, tv-personligheter och vänner att ringa en telefonsvarare och på 60 sekunder förklara vad som är sexigt i deras tycke.

Dessa samtal har Balderson sedan sammanställt i denna film, där vackra och suggestiva bilder ackompanjerar de beskrivningar av sexighet som bl.a. magikern Penn Jillette och Lloyd ”Troma” Kaufman lämnat.

Det är sannerligen en ganska udda upplevelse att se ”Phone Sex”. Eller se och se, det handlar snarare om att höra den här filmen. Samtidigt som det är oerhört intressant att höra vad t ex porrlegenden Ron Jeremy tycker är sexigt (svaret är långt ifrån porrliknande) känns det på något sätt fel att lyssna av någon annans telefonsvarare. Den känslan försvinner dock ganska snart och man kan åter koncentrera sig på att lyssna på olika beskrivningar om vad som är sexigt. Djupa filosofiska förklaringar blandas med betydligt ytligare åsikter och tillsammans blir det en fascinerande gryta som kokar långt efter att filmen tagit slut. Den ses med fördel i en stor grupp där ämnet kan diskuteras vidare.

Att sätta betyg på den här filmen är väldigt, väldigt svårt. Jag har slutligen bestämt mig för att det blir en väldigt stark trea till ”Phone Sex”. Det enda som hindrar mig från att sätta en fyra är att det saknas textning och att det i vissa fall kan vara svårt att höra exakt vad som sägs.

Tack till Njutafilms för recensionsexemplaret.