Mäklarna Säsong 1

• Release (Blu-ray/DVD): 2006-10-11

Tänk inte att detta är Ulf Malmros verk. För då blir du besviken.

Visst är det Malmros som varit med och skrivit manus. Och säkert haft ett finger med i rollcastingen, särskilt en viss Kjell Bergqvist är för Malmros-fans nästan en obligatorisk del i varje produktion han gjort... För ett tag sen recenserade jag "Rapport till himlen", en av de stora pärlorna i svensk television under 90-talet. Den här serien har inget av de vitt ljussatta, drömska scenerna. Inget av den vackra musiken och ambitionen att klättra ut genom rutan och in i hjärtat på åskådaren. Nej, här finns enbart humorn kvar. Som en stundtals utmärkt fungerande, stundtals tveksamt svajande pälsmössa klär den ett skralt skelett.

Regissörerna heter Jesper Andersson och Marcus Olsson, båda relativt oprövade kort inom filmbranschen. Kanske är det därför det blir så osäkert, det här?

Handlingen kretsar kring Kaj Modin, mäklaren som ljuger och fuskar sig fram genom livet. Tills hustrun Maggan får nog av hans otrohet och slänger ut honom på gatan. Genom kontakter träffar Kaj på Wilma, som jobbar som mäklare på sin pappas firma. Wilma är en mindre begåvad brud, utrustad med de obligatoriska attributen chihuaha, läppglans och blondt hår. Hennes intresse för mäklaryrket är däremot blekt... Under omständigheterna som följer hamnar Kaj i den obekväma sitsen att han måste lära upp Wilma. Deras något omaka förhållande till varandra blir grunden till denna något omaka serie.

Allt hänger på skådespelarna. Wilma spelas med fantastiskt älskvärd inlevelse av Cecilia Frode, en av de största i Sverige just nu. Kjell Bergqvist klarar sig på gammalt beprövat manéer som förvirrade Kaj, som alltid vet bäst. Och som Maggan ser vi Lotta Tejle, ni kommer ihåg, hon som var så strålande i "Godmorgon alla barn" förra våren? (En serie där för övrigt Cecilia Frode också medverkade.) Även Hassan Brijany, Rolf Skoglund och Jonas Inde (äntligen långt ifrån "Percy tårar"-Tommy) imponerar.

Men sen när har det räckt?

I ett svältfött tv-Sverige, där alla humorprogram har samma mall, fungerar detta som ett litet glädjepiller. Men märk noga: det är i brist på annat. Ingen pärla ur Ulf Malmros sidenklädda innerficka, alltså. Och Andersson och Olsson får allt anstränga sig mer, om de ska sätta sina namn på pränt för framtiden.

Lina Arvidsson