• Svensk titel: Scream
  • Originaltitel: Scream
  • Speltid (min): 111
  • Release (Bio): 1997-08-01
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-08-12
  • IMDb: Scream

"Scream" är en fantastisk film. Personligen så är det en av mina absoluta favoritfilmer. Den är inte bara en skräckfilm som många felaktigt tror, den är även väldigt rolig, spännande, ja t o m lite romantisk. Att kalla den skräckfilm är också ett tveksamt ämne. Det är ju trots allt en parodi på hela genren. Den innehåller tusentals referenser till gamla klassiker som "Fredagen den 13:e", "Prom night", "Terror på Elm street" och inte minst "Alla helgons blodiga natt".

Självklart är det Wes Craven som regisserat. Efter flera års svackor har han nu bevisat att han är skräckens mästare själv, ett geni i filmbranschen. Den här oförglömliga filmen kommer inte bara bli ihågkommen som rysaren som återtuppväckte skräckfilmsgenren, utan även som en av 90-talets mest underhållande filmer alla kategorier.

Handlingen utspelas i småstaden Woodsboro, en trevlig och mysig håla där alla känner alla. Men lugnet störs dock då en ung tonårsflicka, Casey (Drew Barrymore) och hennes pojkvän Steve brutalt mördas. Alla är misstänkta. För unga Sidney (Neve Campbell) återkallar mordet minnen av hennes mamma som mördades för ett år sedan. När Sidney är ensam hemma ringer någon och börjar fråga henne om skräckfilmer - och mordet på hennes mamma. Det är mördaren - och han är inte långt borta.

Upplägget är alltså en skräckfilmsbesatt seriemördare. Förutom Sidney finns en mängd andra intressanta rollfigurer som är inblandade. Maktgiriga reportern Gale Weathers (Courteney Cox) som skriver en bok om Sidneys mamma och som försöker göra en story utav morden. Sidneys bästis Tatum (Rose McGowan) och hennes snälldumme bror, polisen Dewey (David Arquette). Sidneys pojkvän Billy (Skeet Ulrich) som blir misstänkt för morden när han grips utanför Sidneys hus. Och så självklart de nördiga filmälskarna Stu (Matthew Lillard), Tatums pojkvän och Randy (Jamie Kennedy).

Denna film har inte en tråkig stund. Den laddar upp med en riktigt spännande chock-inledning med Drew Barrymore i en av sina bästa roller. Den är spännande som skräckfilm och hysteriskt rolig som komedi. Replikerna och dialogen är perfekta och ensemblen är ovärderlig. Bäst var radarparet Courteney Cox och David Arquette (som numera är ett par på riktigt). Randy var också en personlig favorit. Som extra plus medverkar Henry Winkler (Fonzie i "Gänget och jag") som rektor utan att nämnas i rollistan.

Det finns så mycket att berömma med denna film. Men mest beröm ska ändå Wes Craven och manusförfattaren Kevin Williamson få. Tillsammans har de med sina intelligenta och fantasirika idéer skapat en roande film som är intensiv från början till slut utan att använda sig av för mycket våld eller blod. En perfekt film helt enkelt.

Andreas Samuelsson