Talladega Nights: The Ballad Of Ricky Bobby

• Svensk titel: Talladega Nights: The Ballad Of Ricky Bobby
  • Originaltitel: Talladega Nights: The Ballad Of Ricky Bobby
  • Speltid (min): 116
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-02-21
  • Tagline: If you're not first, you're last.

Ricky Bobby (Will Ferrell) är Amerikas bästa NASCAR-förare som lever efter mottot ”om du inte kommer först kan du likaväl komma sist”. Framgången är massiv och snart lever han i extrem lyx i värsta white trash-andan. Plötsligt stöter Ricky Bobby på problem när den franske Formel 1-föraren Jean Girard (Sacha Baron Cohen) utmanar den amerikanske mästaren. I en jämn kamp förlorar Ricky Bobby både tävlingen och sin gåva att köra snabba bilar. På bara tre timmar mister han alltså allt. Hans vapendragare Cal Naughton Jr (John C. Reilly) tar Ricky Bobbys plats både bakom ratten och bredvid hans fru. Utan jobb befinner sig nu Ricky Bobby i en omöjlig situation. Men hjälpen infinner sig snart från ett oväntat håll…

Från första sekund lägger filmen ribban rätt högt, och otroligt nog faller den aldrig. Jag blev själv chockad när jag såg filmen, jag lyfte lätt på ögonbrynen när jag förstod att det inte var en vanlig mainstream-komedi. Jag har inte sett en bra komedi på flera år och så kommer den plötsligt, liksom ett åsknedslag från blå himmel. Att den sen kommer från Hollywood gör att mina ögonbryn höjs ännu mer. Förvåningen är total!

Jag måste medge att jag aldrig riktigt förstått charmen med Will Ferrell. För några veckor sedan läste jag en artikel som informerade om att Will Ferrell är USAs mest betalda skådespelare – nu förstår jag varför. Den här filmen tar sig lätt in på min topp-5-lista, och Will Ferrell ligger just nu högt upp på avgudarbarometern. Även om det handlar om mycket pengar tycker jag att Will Ferrell är värd varenda cent.

Jag får känsla av att det är mycket internskämt i filmen, att vara amerikan under filmens gång hade nog egentligen varit bäst. Men genom Sacha Baron Cohen som gör en riktigt bra fransman får vi också ta del av det roliga. Jag tittade på den två gånger tätt efter varandra, andra gången var faktiskt bättre då man kunde koncentrera sig på de instuckna sidospår som hela tiden utspelas i filmen och de internskämt som poppar upp titt som tätt. Will Ferrell har skrivit manuset och helt uppenbart är det riktigt bra, medan jag tittade på filmen visste jag inte vart handlingen skulle leda. De mest absurda situationerna förstorades till filmens huvudspår. Att ta fast på roliga detaljer och skriva en dialog om detta är en konst. Att han sen driver rätt kraftigt med framförallt amerikanare är både befriande och skönt. Det enda jag funderar på är en mycket liten detalj. Filmen utger sig vara actionkomedi, något jag inte riktigt kan hålla med om i den filmvärld vi har idag. Men snabba bilar finns det i alla fall gott om. Så titta genast på denna gudomligt bra film. Oprah, Jesus och Tom Cruise har fått en ny vän idag – ingen mindre än Will Ferrell.

Anna Axelsson