Shottas

• Svensk titel: Shottas
  • Originaltitel: Shottas
  • Speltid (min): 96
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-03-07
  • Tagline: Inte likt något du sett förut!

Biggs och Wayne är kompisar, uppväxta i fattigdom på Jamica. Redan som unga killar börjar de intressera sig för brott som en väg att ta sig ut ur fattigdomen. USA hägrar. Som unga män blir de gansters; shottas. Tillsammans med sina underlydande bildar de ett av det mäktigaste gängen på Jamaica, och sedan i Miami. Med hjälp av list, hänsynslöshet och vapen kontrollerar de den undre världen. Tillsammans njuter de av vackra kvinnor, pengar, bilar och allt det goda i livet. De gör också vänner och släktingar till brottslingar. Men allt har förstås ett pris.

Det här är en jamaicansk film, och alltså pratar gangstrarna kreol, lyssnar på reggae och har rastaflätor. Annars är de ganska lika andra gangstrar i de tusentals andra gangsterfilmer som gjorts, med samma världssyn som Carlito, Tony Montana och de andra grabbarna. En man
bevisar sin manlighet genom pengar och vapen, som visas i en scen där en ung gangster visar sitt vapen för den nyss hemkomne Biggs och anmärker att han inte längre är en liten pojke, han är en man.

Filmens stora svaghet är att den för det mesta misslyckas med att skapa intressanta karaktärer. Den enda roll som fångar ens intresse är Biggs, bra tolkad av Kymani Marley. Biggs är något mer moraliskt medveten än Wayne: "Vi skapar monster" anmärker han när han ser sitt unga gäng. Resten av personerna är schabloner. Filmens kvinnosyn är inte direkt något att hurra för. Kvinnorna är snygga bihang, och vare sig de är gangsterbrudar eller normala verkar de alltid beredda att ligga med främmande killar som verkar ha mycket pengar, eller offer för våldet. Vi får ofta se dansande kvinnorumpor; det märks att Cess Silvera, som både regisserat och skrivit manuset till sin debutfilm, sett mycket på MTV. I en scen siktar en gangstertjej på polisen, kameran zoomar genast in hennes stringtrosehäck. Ett undantag är Biggs elaka moster, som tyranniserar honom som ung.

Det som räddar filmen från ett katastrofalt lågt betyg är att den håller vad den lovar; filmen är en konventionell gansterfilm med de rätta ingredienserna; snygga kvinnor, lyx, actionscener och alla tänkbara brott som ett gansterfilmfan kan önska sig, även om man inte får något extra. Marleys rollprestation är också bra, förhoppningsvis får vi se mer av honom i framtiden.

Extramaterial
Extramateralet får högsta betyg, det finns både kommentatorspår, en trailer, ett "Shottas lexicon", fotogalleri, tre dokumentärer och introduktion med Cess Silvera.

Eleni Schmidt