Nina Frisk

• Release (Bio): 2007-03-09
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-09-19

Den kvinnliga filmvågen fortsätter. Efter Helena Bergströms feel-good-drama-komedi-regi-debut (långt ord) ”Se upp för dårarna” så kommer nu ”Nina Frisk”. From the director of ”Mace Devils” (“Masjävlar”). Maria Blom alltså. Och Sofia Helin gör ännu en huvudroll.

”Nina Frisk” handlar helt oväntat om just Nina Frisk. Nina Frisk är en trettioårig flygvärdinna som lägger på ett regelrätt leende på jobbet, reser all världen runt och festar loss när tillfälle ges. Under ytan är hon ganska trött på sitt tomma singelliv och sin tjafsiga familj. Då dyker han upp. Drömkillen Marcus, som jobbar med arbetsmiljöfrågor. Han har en gullig son också på fem bast. Men allt är inte guld som glimmar. Eller kan det vara så?

Ännu en njutbar dramakomedi signerad Maria Blom har sett dagens ljus. Bloms styrka är precis som i ”Masjävlar” skildringen av en relativt ung, sökande kvinna. Och framför allt skildringen av familjedynamiken. Ofta en skruvad sådan. Hur man kan störa sig på sina nära och kära och deras klumpiga kommentarer, samtidigt som man inte kan låta bli att bry sig om dem. I det här fallet utgörs problematiken av en halvt alkoholiserad och helt otrevlig styvpappa, som mamman kan tyckas slösa bort sitt liv på. Dysfunktionella mönster, som är en vardag för många, är nog svårare än man tror att bryta.

Jag är särskilt förtjust i scenen under familjemiddagen när Nina har med sig pojkvännen och hans son. Alla har trevligt kring middagsbordet. En trygg och fullkomligt harmonisk Nina sluter ögonen. Hon tycks se sig själv utanför sig själv, cirkulerandes i rummet. Nu lät det där säkert flummigare än en fransk artonhundratalsfilosof, men den scenen är faktiskt fin. Ger på ett unikt sätt uttryck för den där totala lyckokänslan.

På pluskontot i övrigt märks skådespelarinsatserna, snyggt kameraarbete och en berättelse som man tar till sig. Till de roligare scenerna hör den frustrerande grimasscenen framåt slutet, och den absurda scenen med en arg Arja Saijonmaa. Sedan är Ninas styvpappa komisk, eller åtminstone tragikomisk, i ett antal scener.

Mindre lyckade inslag? Där hamnar en fantasilös titel, för mycket fokus på Nina (på bekostnad av andra karaktärer såsom pojkvännen) och ett alldeles för plötsligt slut. Men kanske verkligt ändå, om man tänker efter.

Det är i huvudsak privatpersonen Nina Frisk som skildras, inte flygvärdinnan. Om man vill se en knasig komedi om ett puckat blondnedslag till flygvärdinna så kommer man bli gruvligt besviken. Inget snack om saken. Är man däremot pigg på en välskriven dramakomedi med komplicerade relationer så lär man gilla den här rullen. ”Nina Frisk” är en bra svensk film som ibland blir ännu lite bättre.

*****
Till dvd-versionen av ”Nina Frisk” tillkommer en tillbakalutad minifilm med små nedslag bakom kulisserna. Regissören skrattar åt grimasscenen, kamerakillarna visar upp ett flygplansstativ och Sofia Helin snackar lite tyska. Inget märkvärdigt.