Sommardåd

• Svensk titel: Sommardåd
  • Originaltitel: Apt Pupil
  • Speltid (min): 107
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-12-03

Ibland kan man inte låta bli att bli så glad över att det finns filmmakare som Bryan Singer. Killen som gjorde filmen med kanske det bästa slutet i filmhistorien (De Misstänkta, alltså) har en ny rulle ute på video nu. Och den går inte av för hackor!

En lite märklig tonåring blir otäckt fascinerad av Förintelsen och får en dag, för honom, en chans från himlen. På samma buss som honom hamnar Kurt Dussander, före detta och ej infångad toppman i Tysklands förintelseläger. Todd, som killen heter, knackar på Dussanders dörr och säger att han måste berätta vad verkligen hände i lägren annars går han till polisen. Men Todd inser snart att kontrollen han hade över mannen lossnar och att han verkligen har tagit sig vatten över huvudet.

Filmen är en studie i ondskan som till viss del finns i alla och vad människor egentligen är kapabla till. Hur fel det kan gå "om man väljer att flyga för nära solen" som Todd säger. För han vill veta hur det är vara en gud, det är det han vill få reda på från Kurt, hur det känns att ha den optimala makten, något som han sedan förstår kan vändas mot honom själv. Vingarna kan ju smälta om man flyger för nära solen.

Det är en mörk historia som Singer rullar fram, men i änden av tunneln kan man ändå skymta lite ljus. Manuset är väldigt bra och gör tillsammans med Bryans regi att man känner annorlunda än vad man trodde att var möjligt. Filmen försöker, tack och lov, inte trycka ner moralkakor i halsen på åskådaren men är ändå ett intelligent inlägg mot nazismen. Den får en att förstå lite om hur lätt man egentligen kan korsa gränsen mellan det goda och onda och gör därmed ett intryck som sitter bra mycket längre än den mesta information som pumpas ut tills människor inte orkar bry sig längre.

Men filmen handlar också om den säregna vänskap mellan killen och den gamle mannen, det blir lite farfar-sonson känsla. Runt och i mellan allt det här bygger upp Singer upp en av de mest intressanta, smarta och tankeväckande filmer som kommer släppas på video i år. Och Bryan, en av Hollywoods definitivt största talanger, kommer nog att fortsätta att göra film som överraskar både dig och mig under de närmaste åren.

Henrik Edberg