Jade Warrior

• Svensk titel: Jade Warrior
  • Originaltitel: Jadesoturi
  • Speltid (min): 101
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-03-21

Ett intressant fenomen i filmens värld är när en speciell sorts film kommer från ett håll man inte alls väntat sig. Tillexempel ”Storm” som i mångt och mycket var en tämligen värdelös film, men ändå lyckades dra till sig en stor nypa uppmärksamhet eftersom ingen riktigt räknat med en svensk actionfilm. Samma premisser gör ”Jade Warrior” rolig, en film som även den är idiotiskt dålig, men klarar sig eftersom den har ett visst egenvärde.

Någon satt i Finland och tittade på en eller två Zhang Yimou-filmer mer än vad som kanske är hälsosamt, och slogs av den fullt sunda tanken ”Hey, detta kan jag också göra i mitt kalla och lilla obetydliga skitland!”. Och visst gick det också, men denna någon glömde i all sin iver att stoppa in någon form av narrativ i spektaklet. Petitesser kan tyckas, men efter en och en halv timma så är även den tålmodigaste uttråkad till sömnens rand.

Filmen ”Jade Warrior” är en finsk kampsportsrulle, med allt vad det innebär. Det hela tar sin inspiration från nationaleposet ”Kalavala” för att filmen ska få den där lilla extra finska särprägeln. Vad filmen handlar om mer kan vara ganska så svårt att förstå, även fast det förklaras på något slags pedagogiskt sätt i scen efter scen fram till det skälvande slutet. Filmen är otroligt rörig, och nästintill omöjlig att hänga med i, eller så är det bara jag som är otålig.

Har du alltid önskat dig en film som handlar om en hårdrockarsmed och en hemlig-agent-smed som står i en smedja i två timmar och blöter och stöter en gammal löjlig legend, ja då är ”Jade Warrior” filmen för dig. Åkej, det förekommer ju faktiskt en hel del kampsport också. Men det känns inte som denna har någonting riktigt med filmen att göra, utan mest är där för att göra filmen till någonting speciellt. Visst är det snyggt, om inte estetiskt så åtminstone tekniskt, speciellt för att komma från våra nordliga breddgrader, men det räcker inte riktigt till för att göra en hel film. Tanken må vara god, men i längden så blir det bara ett förbannat starkt sömnpiller, och för varje minut som går så blir det närmare mellan gäspningarna.

”Jade Warrior” har något slags existensberättigande på grund av ett enda skäl, och det är att den kommer från Finland. Om detta inte tänder din fackla så är det troligtvis lika bra att hoppa över filmen. Men det är ju kul att den finns. Typ.