Exit

• Svensk titel: Exit
  • Originaltitel: Exit
  • Speltid (min): 100
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-03-07

Thomas Skepphult äger ett bolag värt miljarder tillsammans med sin kompanjon. För att bli så framgångsrik krävs hårda metoder och ett offer på vägen är Morgan (Samuel Fröler) som skjuter skallen av sig efter att ha förlorat sitt företag till kompanjonerna. Sju år senare dyker Morgan upp, på vendetta humör, från andra sidan graven precis när Thomas ska sälja sitt bolag Cataegis. Thomas partner mördas, han själv anhålls för mordet och hans familj hotas. Alla har en svag punkt...
Det här är en proffsig action/thriller film. Alla indegrienser finns där: galen psykopat, hämd, biljakter, beväpnade män, slagsmål, lurendrejeri, på slutet blir till och med en kvinna bunden i ett brinnande hus. Trots detta blir det aldrig riktigt spännande. Man sitter där och nickar åt effekterna och tänker "det där var väl bra gjort" men bryr sig gör man inte. Det beror mycket på skildringen av personerna. De blir aldrig mer klicheer. Thomas dotter och hustru svävar i livsfara och man struntar i hur det går för dem. Thomas själv är för otillgänglig för att bli intressant. Den enda karaktär man känner viss sympati för är den lojale Fabian (Alexander Skarsgård). Filmens andra stora brist är skådesplerarna. Stjärnskådespelare allihop; men ingen verkar engagera sig. Undantagandes Samuel Fröler, som tyvärr spelar över till han blir blå. Mads Mikkelsen gör knappast sin livs roll här, och till och med Börje Ahlstedt är färglös. Enda undantaget är Johan Rabaeus, som gör ännu en färgstark biroll som skrupulös affärsman. När ska han få en huvudroll egentligen?
Men bortsett bristerna i manus och skådespelarinsatserna (som är svåra att bortse ifrån)är det ett bra hantverk. Miljöerna är snygga, och historien är ganska finurlig. Slutet är riktigt bra, men det räcker inte för resten av filmen.
Extramaterialet är omfångsrikt och innefattar trailers, bakomfilm, musikvideo, filmografier och en musikvideo.

Eleni Schmidt