Simpsons - Säsong 9

• Svensk titel: Simpsons - Säsong 9
  • Originaltitel: Simpsons - season 9
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-03-24

"The Simpsons" är, om inte rekordboken ljuger mig rätt upp i nyllet, den långvarigaste animerade serien i televisionens historia. Inte nog med det så är den också den kanske mest älskade. Lägg ihop två och två och du kan förstå, att det finns mycket deg att tjäna på att ge ut serien på dvd. Vi har nu kommit fram till det nionde dvd-släppet i ordningen, och det var väl här i trakterna som serien var i sin absolut finaste form. Även om man har sett alla avsnitten så finns det i vanlig ordning en hel del mervärde i boxen, såsom kommentarspår på samtliga episoder, borttagna scener, storyboards och andra featuretter. Bara avsnitten klockar in på runt tio timmars högkvalitativ underhållning, så värt sina stålar kan vi väl redan nu konstatera att det är.

Säsong nio innehåller inte bara några fantastiskt roliga avsnitt, utan även en hel klase historier med lite mer hjärta och baktanke. Ärad vare komiken i höjden, men "Simpsons" största förtjänst är ändå när dess stora samhällsliga iaktagelseförmåga och fingerfärdiga satir. Denna säsong innehåller all-time-favourites såsom "The Cartidge Family" där Homer går med i NRA, "Lisa the Sceptic" i vilket Lisa under en utgrävning råkar hitta ett kranium som tycks tillhöra en ängel, eller "Dumbell Indemnity" där Moe lyckas med konststycket att träffa en flickvän. Dessa avsnitt är både finstämda, aktuella och förbannat underhållande att titta på, men även resten av boxens episoder håller en mycket hög klass.

Egentligen så finns det inte mycket att säga om ett dvd-släpp som "Simpsons season 9". Jag skulle kunna förklara bakrund och händelser, vilket skulle vara ett extremt slöseri med tid då ni läsare antingen redan vet allt, eller bör lämnas att upptäcka på egen hand. Förmodligen så vet ni redan hurvida ni hatar eller älskar den gula amerikanska familjen, och denna säsong lär inte på något sätt få er att ändra era värderingar. Säsong 9 är bara ännu mer av vad ni redan sett, och tycker ni att det räcker där så kan jag inte göra annat än att beklaga mig. "Simpsons season 9" är i alla fall "The Simpsons" när det är som störst, bäst och vackrast.