Starship Troopers

• Svensk titel: Starship Troopers
  • Originaltitel: Starship Troopers
  • Speltid (min): 124
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-06-11
  • IMDb: Starship Troopers

Robert A. Heinlein var en mycket märklig sci-fi författare. Man anser allmänt att han är den mest sofistikerade författaren i genren och han dessutom kallas urfadern till sci-fi litteraturen. Visst höll exempelvis Jules Verne på med sci-fi på sin tid, men Heinlein var den person som stilgav den formen av sci-fi som vi läser idag.

Heinlein var matematiker och ingenjör. I hans romaner använde han sig flitigt av matematiska fakta och intressanta och trovärdiga konstruktioner. I 1997 år filmversion av Starship Troopers, som Heinlein skrev 1959, han filmmakarna skapat en intressant röra av fascistisk samhälle och nazistisk arkitektur. Intressant och visuellt massivt, men ganska långt ifrån vad Heinlein beskrev. Således kan Starship Troopers bli en liten besvikelse för dem som är fanatiska Heinlein-anhängare. Heinleins omgivning är nyskapad, men handlingen är ganska trogen romanen och det gör Starship Troopers till en sanslöst intressant upplevelse för alla visuellt intresserade individer.

Regissören Paul Verhoeven från Holland har skapat ett Andra Världskrigsdrama placerar i framtiden. Militärpropagandan har slagit igenom och människorna tror på vad som propagerarna säger. Eller finns det alternativ?
Nåja, världens mänskliga invånare består numera av vanligt radfolk och bättre folk, medborgare. Medborgare blir man bl.a. om man gör en frivillig militärtjänstgöring. Medborgare har det bättre. De får toppjobb och de får exempelvis licens att föda barn. Det är bra att vara medborgare, varje ungdoms dröm.

Långt borta i rymden finns dock ett elakt planetsystem som befolkas av storvuxna och aggressiva insekter! Plötsligt befinner man sig i fullskaligt krig med dessa då de elaka jäklarna förstör Buenos Aires. Multimedialanläggningarna tutar ut propaganda, allmänna avrättningar och annan skojig underhållning. Och ungdomarna rekryteras till militärtjänst direkt från skolan. En blir pilot, en annan infanterist och en tredje placeras på hemlig ort eftersom han är synsk. Militärträningen är stenhård och snart befinner sig alla våra bekantskaper på väg till Klendathu för att utrota insekterna.

Lättare sagt än gjort. Krypen gör motstånd och inom en timme räknas antalet döda soldater i hundratusental. Man byter strategi, åker på spö, hinner med nattliga nöjesaktiviteter, lojalitetsfrågor, begravningar och lite humor.
Dock är det blodutgjutelsen, äckelscenerna och actionsekvenserna som gjort Starship Troopers till en lätt legendarisk film på dessa några år som gått sedan den tillverkade. De härdade actionungdomarna ser med runda ögon på hur folk rivs i bitar och hur huvuden flyger åt alla håll och kanter. Själv har jag hört att filmen står högt uppe på nynassarnas tittlista för de anser att Starship Troopers speglar en framtida verklighet där militären styr och de svaga rensas effektivt bort. Visst går underrättelsetjänsten omkring i Gestapoliknande mundering och visst finns det ett visst mönster och vissa likheter med nazipropagandan, men om man nu ser Starship Troopers som ett nasseförhärligande evangelium, så bör man fundera om man har alla skruvar kvar i skallen. Kvällens ord blir alltså SATIR och inget annat. I stället för att förhärliga militärdiktatur så har såväl Heinlein som Verhoeven sett till att det finns en hel del tänkvärdhet bakom den glansiga propagandaytan och den som inte kan förstå det tycker jag synd om.

Frånsett nämnda satir och alla de ironiska undertoner som Verhoeven blottar för oss, så är Starship Troopers också en förträfflig actionhistoria. Specialeffekterna är bland det bästa man kan se i sci-fi väg och insektsanimationerna är inte mindre än fenomenala. Stridsscenerna får vem som helst att tappa andan. Ljudet och den utmärkta bilden är vad alla hemmabioägare uppskattar och Starship Troopers gör ingen besviken. Dock en varning. Klökmagade individer bör undvika filmen för jag garanterar att mängden blod och inälvor överskrids endast av ett fåtal splatterfilmer.

Skådespelarna utgör en central roll om också ingen av dem lyser speciellt klart. Man kan väl uppskatta den kvinnliga fägringen i form av den nya Bond-bruden Denise Richards (grrrr…) och Dina Meyer (”Dragonheart”). Killarna utgörs av Caspar Van Dien som figurerat bl.a. i ”Sleepy Hollow”, Jake Busey (Garys pojk), Clancy Brown och underskattade Michael Ironside.

Om specialeffekterna och regin är av högsta klass så måste även musik nämnas. Den är signerad Basil Poledouris som fixat ett just så pampigt score som en film av denna kaliber behöver. Klippningen är också nämnvärt utmärkt. Att Verhoeven och klipparen Mark Goldblatt (Armageddon, True Lies…) har ansträngt sig märks. Scener flyter ihop utan hack och tempot är väl tajmat. Hantverk av högsta kvalité.

Starship Troopers är en magstark film som har som grund en legendarisk roman, regisserad av en eminent actionregissör i samarbete med 12 specialeffektsstudion! Med tidigare nämnda varningar…Se den!