Vilddjuren

• Svensk titel: Vilddjuren
  • Originaltitel: The Wild
  • Speltid (min): 78
  • Release (Bio): 2006-10-20
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-02-21

New York Zoo har en fantastisk samling djur för New Yorkarna att komma och titta på under dagtid. Då har de chansen att besöka det skräckinjagande lejonet Samson och få hånskratta åt den vilsekomne och patetiske sonen Ruben, som ryter snarare åt mushållet än som ett lejon. Ruben trivs nog ganska bra med sitt liv, även om han önskade att han kunde få göra sin pappa stolt med lite farligare uppsyn, särskilt eftersom pappan specialiserat sig på att dikta upp historier om Afrika och alla spännande äventyr han menar att han varit med om där. På nätterna tar djuren över Zoo och lever sitt ganska människoliknande liv där till allas trevnad och förnöjsamhet. Ända tills den dagen då lille Ruben av ett tråkigt misstag hamnar i en container som ska skickas till Afrika. Då bestämmer sig gänget från Zoo att ge sig ut på ett uppdrag för att rädda lille Ruben, äventyret tar dem från storstadsdjungeln i New York till Savannen i Afrika på minst sagt halsbrytande manér.

Om någon hört att detta skulle vara Disneys plagiat på ”Madagaskar” som Dreamworks släppte härom sistens så kunde man inte ha mindre rätt. Detta är tvärtom originalet, som dessvärre inte hann bli färdigt innan kopian. Men eftersom det var det omvända scenariot med ”Hajar som hajar” och ”Hitta Nemo” förra gången så står det nu ett lika. Men även om liknaderna är alldeles för uppenbara och det de facto är svårt att hålla isär vilken som är vilken, så finns det tydliga skillnader i anslag och ton. Där ”Madagaskar” är underfundig och rolig är ”Vilddjuren” en mera sentimental och kontrastrik historia vilket även avspeglar sig i den till perfektion utsökta animationen. ”Vilddjuren” är snyggare och lite farligare, ”Madagaskar” är roligare.

Tyvärr är det sjukt ointressant att se en film som är gjord två gånger samma år och jag vill nästan spy över hela känslan av att animerad film numera har förpassats till dussinlandet – där det inte finns utrymme för konstnärligt skapande och dramaturgisk fördjupning. Manuset är skräp. Det var det i ”Madagaskar” också, men hade dessa två stortrutade företag slagit sina envisa huvuden ihop istället för att konkurrera och sno varandras idéer så hade det kunnat bli en bra film. ”Vilddjuren på Madagaskar – dubble directors cut” Det kunde kanske vara något. Tills vidare får detta projekt nöja sig med en svag 3:a och detta då ganska höga betyg därför att den är sjukt snygg.

Mattias Svensson