Thelma & Louise

• Svensk titel: Thelma & Louise
  • Originaltitel: Thelma & Louise
  • Speltid (min): 124
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-02-15

Om regissören Ridley Scott har jag skrivit i dessa recensionssammanhang en hel del, så jag ska inte upprepa mig annat än på en punkt. Scott är en mästare på detaljer och det är detaljerna och den varmt mänskliga regin som lyfter Thelma & Louise över största delen av alla andra dramafilmer.

I huvudrollerna som de frihetslängtande kvinnorna ser vi Geena Davis och Susan Sarandon, båda rutinerade och mycket skickliga aktörer. Ändå känns Geena litet vilsen ihop med Susan vars uppenbarelse dominerar alla scener hon befinner sig i. Kvinnornas förändring från vanliga förortsdamer till flyende kriminella går i maklig takt och spänningen/dramatiken ökar obönhörligt tills filmens sista sekvens som knyter ihop vänskap, frustration och desperation på ett sätt som får oss att förstummat beskåda alla tiders mest upprörande sorti.

Man skulle tro att Ridley Scott är en kärring, så väl och så precist kryper han in under kvinnligheten hos filmens damer. Nåja, kärring är han definitivt inte, utan endast en lyhörd och mångfacetterad yrkeskarl. Som hjälp har han haft Callie Khouri som skrivit manus som kunde ha varit dialogmässigt mera vardaglig och realistisk, men som annars är rätt bra. Filmen har anklagats för att vara feministisk, men manschauvinisterna som kommer med sådana omdömen bör slå upp ordet i en ordbok. Thelma & Louise är långt ifrån feministisk, men visar väl vad kvinnor klarar av då de sättare manken till. Spice Girls och deras ”Girl Power” är bara yta utan hjärta i jämförelse. Här visar kvinnorna en yta och ett hjärta. Att kvinnorna i filmen vill och kan ta kontroll över sina egna liv betyder inte att de sätter sig över männen. Dessvärre tolkar många män filmen på fel sätt och på samma felaktiga grunder är Thelma & Louise en kultfilm i feministkretsar där man kämpar för lika rättigheter för män och kvinnor. Filmen vill inte visa jämlikhet, utan snarare individens valmöjligheter och vägar att finna sig själv även om de leder till avgrunden. Visserligen är filmens män, men undantag av Harvey Keitel som spelar en spaningsledare, svin, men Ridley Scott har porträtterat dem på extrema sätt för att skapa en kontrast och referenspunkter. Och Scott är inte så dum så han skulle ens försöka sig på att propagera för jämlikhet mellan män och kvinnor, för det är omöjligt så länge som det finns två kön. Nog om detta.

Hans Zimmer har skrivit musiken och den är närapå den bästa som någonsin skrivits till en film. Gitarrspelet får mig att rysa varje gång jag hör den. Sceneriet är vackert filmat av Adrian Biddle som gjort sig ett namn först i ”Aliens” och senare i ”Event Horizon”, ”The Mummy” och ”The World Is Not Enough”. Mycket skickligt.

I stort sett är Thelma & Louise en mer eller mindre perfekt film med endast små frågetecken och representerar en bit viktig filmhistoria som alla borde ta del av.

© Janne Ahlgren