Accepted

• Release (Blu-ray/DVD): 2007-03-28

Omslaget är gjutet i American Pie-mallen med ett gäng ungdomar i fokus och en röd stämpel som bildar filmens titel: ”Accepted”. Bli nu inte lurade av det. Det är mindre tits & ass och en jämnare ton i den här berättelsen. Filmen har till och med någonting viktigt att säga om högskolepress och utanförskap.

Vad blir ungdomarna på omslaget antagna (accepted) till då? Ett fejkat college för alla som inte kom in på ett riktigt. Ett ”college” där kursplanen omfattar att slappa, glo på brudar i poolen och skejta. Ett ”college” där man får göra det man vill och har fallenhet för, om det så är att experimentera med matlagning eller designa osannolika kläder. Ett ”college” som balanserar hårfint mellan paradis och anarki.

Navet i berättelsen är den vanlige killen Bartleby Gaines, spelad av alltid lika duktige Justin Long (hejaklackskillen i ”Dodgeball”). Snart går han att skåda på bioduken som actionikonen Bruce Willis sidekick i ”Die Hard 4.0”. Hur som helst. Gaines påhittade bluffhögskola, vars begynnelsebokstäver blir SHIT, börjar som en ursäkt för att slippa föräldrarnas besvikelse och slutar med en folkrörelse, typ. Problem uppstår när det nalkas föräldradag.

Gaines har naturligtvis en smart, tjock kompis och strävar naturligtvis efter den upptagna, snygga bruden som är ihop med en sofistikerad badboy. Några klyschor till trots kan man inte låta bli att gilla ”Accepted” som håller sig borta från sexfixering, bjuder på flera skratt och vilar på en fin grundtanke: Inlärning borde kunna ske bortom den klassiska skolbänksmodellen. Utförandet är vattentätt. Och känslan man får efter att ha sett filmen är varm.