Dragonlance

• Svensk titel: Dragonlance
  • Originaltitel: Dragonlance: Dragons of Autumn Twilight
  • Speltid (min): 91
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-04-08

Som pojkvasker älskade jag Drakar & Demoner. Sena kvällar, tända stearinljus och en krypande stämning som infann sig när man flydde verkligheten med karaktärsblad, skissade kartor och T20-tärningar. Därför var jag spänd och sugen på nostalgikick när en animerad långfilm baserad på spelet damp ned i brevlådan.

En korsningsform av hederligt tecknat och datoranimationer, halvhjärtade prestationer från båda sidor vilket gör att filmens yttre lätt upplevs som ett halvfärdigt datorspel från 90-talet. Istället för goda dagars magiska minnen från tärningsrollspelet förs tankar mot de interaktiva filmer som var en fluga i PC-spelsbranschen för drygt ett decennium sedan. Tänk ”Dragon’s Lair” – stelt, ofärdigt och helt utan spår av personlig prägel. I dessa Pixar-tider krävs mer än en kantig pixeldrake som flaxar framför en tvådimensionell stillbild, som utan tvekan skulle avslås som illustration i regelböckerna för det tärningsrollspel som stått inspiration.

Trots att ”Dragonlance” luktar lågbudget verkar pengapungen öppnats som Sesam för att locka röster från Hollywood. Största överraskningen är ändå Kiefer Sutherland, som lånar ut sin röst till en lurig trollkarl som mest åmar sig och ser läskig ut mellan besvärjelserna. Insatsen är så trött som en haschpsykos. Desto piggare är ändå Micheal Rosenbaum, annars synlig som skalliga skurken Lex Luthor i Stålis-såpan ”Smallville”. Mer krut och inlevelse, och kanske just därför ännu pinsammare.

De minstas intresse går förlorat utan svenskdubbad möjlighet, och de som är gamla nog att läsa undertexter är även tillräckligt livserfarna för att känna igen dynga när de väl får syn på den. Kasta tärningen och improvisera ihop en berättelse med dina kompisar. Jag lovar att det blir mer spännande.

Sebastian Lindvall