• Svensk titel: Invasion
  • Originaltitel: Invasion - The Complete Series
  • Speltid (min): 871
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-04-25
  • Tagline: Under århundraden har människan riktat blicken mot himlen på jakt efter tecken på intelligent liv. M

Finns det utomjordingar? Finns de mitt ibland oss? Och konspirerar myndigheterna för att vi inte ska förstå något?

I en liten stad i Florida, Homested, slår orkanen Eva till. Det vanliga kaoset kommer förstås- förstörda hus och livsfarliga elledningar, skadade människor. Men den här gången blir det värre, onormalt stora blixtar syns från himlen, är det åska, elledningar eller utomjordingar?

Två familjer är i fokus. Sheriffen Tom Underlay (William Fichtner) och hans nya fru Dr Mariel Underlay bor tillsammans med Underlays tonårsdotter. Mariel har två barn med sin före detta man, Russell (också genompräktig hjältetyp av standardmodell) spelad av Eddie Cibrian som lever med sin nya flickvän Larkin (Lisa Sheridan) och dennes bror Dave. Det finns lite slitningar här och där, Mariel och Russell bråkar till exempel om vem som ska ha det största ansvaret för barnen.

Men trots slitningar och komplicerade styvrelationer är familjemedlemmarna lyckade och lyckliga – amerikansk familjeidyll i 2000 tals tappning.

Dave är den enda som inte är extremt lyckad i denna samling av poliser, läkare och journalister. Han är en arbetslös bloggare som dricker för mycket öl och funderar på konspirationsteorier. Han blir förstås den första som börjar ana ugglor i mossen. Och det är något skumt i görningen – håller utomjordingar på att ta över? Vissa människor verkar inte vara sig själva längre...

Det här är inte en serie för människor som älskar den traditionella sci fi genren där utomjordingarna dyker upp nästan direkt med laserpistoler och säger ”här är vi”. Här kommer spänningen krypande, från ett ”vanligt” katastrof scenario som tyvärr händer i verkligheten – en orkan och dess verkningar – och långsamt övergår i en serie om två familjer med vardagsproblem mitt i katastrofen till något övernaturligt. Det är skickligt gjort, och oftast blir det spännande. Musiken är också bra – precis lagom suggestiv.

Seriens största problem är skådespelarna. Nog för att karaktärerna är klichéartade, särskilt i början, men det må vara hänt i en science fiction serie. Men skådespeleriet är ganska ojämnt, ibland suger det rätt rejält. Särskilt de yngre skådespelarna är dåliga men de äldre är väl inte heller alltid på topp. Antagligen har de inte fått bra regi alla gånger. Den enda som är helt okej är William Fichtner, som också är den mest kända med biroller i filmer från Armageddon och Black Hawk Down. Han är ganska creepy som sheriffen med både goda och onda sidor – och hans karaktär är lätt den mest intressanta.

Det är lätt att rekommendera Invasion – trots sina brister är serien klart en av de intressantare moderna science fiction serierna.

Extra material

Bra extramaterial.