Contract

• Svensk titel: Contract
  • Originaltitel: The Contract
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-05-09
  • Tagline: The only thing standing between an assassin and his target is a father who must protect his son.

John Cusak och Morgan Freeman i samma film och ute i naturen på lång hajk bland mördare, poliser och en och annan reklamare. Riktigt bra förutsättningar. Hur klarar filmen sig då? Jo, den är spännande. Man hålls stundtals på sträckbänken, men när filmen är slut har man ändå mersmak och känner sig inte riktigt tillfredsställd.

En tonårsgrabb, Chris Keene (spelad av Jamie Andersson) som saknar sin döda morsa testar att röka gräs, polisen kommer på honom och beslagtar rökat. Tyvärr för grabben är hans farsa, John Keene (spelad av John Cusack; ”Being John Malkovich”, ”High Fidelity”) ex-polis och han är snäppet strängare än andra föräldrar. Dagen efter skolkar både killen och farsan från skolan (pappan jobbar som idrottslärare) och bestämmer sig för att ge sig ut på hajk tillsammans i vilmarken. Forsränning och bergsklättring väntar tillsammans med en del mindre väntade äventyr.

Samtidigt är en ex-militär/CIA snubbe vid namn Frank Cordell (spelad av Morgan Freeman; ”Batman Begins”, ”Se7en”) ute på uppdrag tillsammans med sina medskurkar. De har ett kontrakt på en obekväm man med makt och pengar som ska röjas undan. Men vem som utfärdat ordern får vi inte veta. Tråkigt nog så råkar denna yrkesmördare ut för en bilolycka och polisen lyckas identifiera honom. Han förs till förvaring i väntan på avrättning, men fritas nära det naturreservat som pojken och hans pappa är ute och hajkar i…

Ja denna typen av plott är ju inte ny eller originell på minsta vis. Men det är en snyggt ihopvävd story och fantastiskt vackert foto vilket gör filmen mycket sevärd trots mitt påstående att filmen lämnar mycket att önska. På något vis lyckas den ändå att beröra på sitt ytliga och försiktigt mysiga sätt. Morgan Freeman och John Cusack gör båda engagerade rolltolkningar och de förtjänar allt beröm för att de lyckas hålla historien flytande filmen igenom med på var sitt håll fängslande närvaro och stora mått av mänsklighet trots den något absurda situationen.

Denna film är en 4:a rakt av, det hade räckt ännu längre om man hade klämt de sista dropparna ur slutet som publiken förväntar i en thriller som denna.

Mattias Svensson