Människornas stad - nya drömmar

• Svensk titel: Människornas stad - nya drömmar
  • Originaltitel: Cidade dos Homens
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-05-23

Brassedramat ”Guds stad” är hyllat av en enad kritikerkår och det är bara att instä… Vänta lite nu. Just den filmen har jag ju inte sett, om sanningen ska fram. Den fristående fortsättningen, tv-serien ”Människornas stad”, har jag däremot… inte heller sett. Men det senaste tillskottet, ”Människornas stad – nya drömmar”, som omfattar avsnitt 10-14, har jag banne mig sett!

I ”Människornas stad – nya drömmar” får vi följa två ganska sympatiska tonårskillar som är bästa vänner, Acerola och Laranjinha. Grabbarna grus har båda vuxit upp utan pappa. Båda bor i samma slumområde i Brasilien. Båda är sugna på att bli av med oskulden, medan tjejerna i deras egen ålder är uppslukade av mer basic kyssträning. Avsnittet med oskuldstema blir avlöst av ett avsnitt om en oplanerad graviditet i ett samhälle där abort är något svindyrt och olagligt. Annan problematik som avhandlas är det gangstervälde som råder i området där grabbarna bor, som å ena sidan tar livet av övertrampande medborgare, men som å andra sidan håller övrig kriminalitet i schack. Dessutom ger sig Acerola och Laranjinha ut i det hårda arbetslivet, med varierad framgång.

Tv-serien är välspelad, dramatisk och bitvis rolig. Kameraföringen är rörlig. Ett annat utmärkande stildrag som återkommer är de snabba och röriga klipp som dyker upp när en karaktärs tankar fladdrar förbi. ”Människornas stad – nya drömmar” binds ihop av huvudkaraktärernas vänskap och gemensamma funderingar om livet. Det är en helt annorlunda värld som man bjuds in i. En värld som sjunker in i ens medvetande.