Min son

• Svensk titel: Min son
  • Originaltitel: Mon fils à moi
  • Speltid (min): 89
  • Release (Bio): 2007-06-08
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-11-16

"Min Son" är en Fransk-Belgisk film som utkom i hemlanden förra året, och som fram tills nu då den släpps på svensk dvd fullständigt passerat mig (och säkert många med mig) fullständigt obemärkt. Filmen handlar, som titeln skvallerbyttabingbångar, om en son. Det är inte heller någon vanlig son. Eller, det är en ganska vanlig son förresten, men han befinner sig i den fasen av sitt liv då han håller på att bli en man, och från att bara vara en son gå till att bli en självständig människa. Hans mor har emmellertid mycket svårt för att fejsa tanken att hennes lilla son snart inte kommer vara hennes mer, och börjar i ett sista desperat försök att terrorisera honom fullständigt genom att kontrollera hans minsta lilla steg.

Detta är en mycket obehaglig film. Man vrider sig i stolen av olust varje gång modern utsätter sonen för så stor psykologisk misshandel, och vill bara att hon ska sluta. Än värre är det att se hur de övriga familjemedlemmarna låter det hela fortlöpa utan att ingripa, vilket är förutsättningen för att någonting som detta ska kunna försigå. Skådespeleriet är från alla håll mycket naturtroget och bidrar starkt till att filmen är så intensiv och obehaglig som den faktiskt är. Victor Sevaux är utmärkt i titelrollen som sonen, och Dardennebrödernas Olivier Gourmet är som alltid fantastisk i all sin enkelhet. Denna enkelhet genomsyrar f.ö hela fimen, då det är en förhållandevis okomplicerad historia som berättas med små medel. Att man håller fast vid denna jordnära infallsvinkel gynnar filmen på ett oavkortat possitivt sätt, och man känner verkligen med alla karaktärerna (och främst då sonen). Fotot, bildspråket och djudberättandet är okomplicerat men funktionellt, formen helgar målet.

Och så över till gnällerierna då. Egentligen är det väl dumt att gnälla på en film med så uppenbara kvaliteter, men jag kan inte rå för det då nackdelarna därav lyser så starkt. För det första så kan man tycka att när allt är så nedtonat som det är i denna film, att vissa av moderns tillvägagåenden kan te sig oprortionerligt stora kontra vad pojken gör. Man har verkligen dragit allt till sin spets för att belysa ett fenomen, vilket i sig är bra, men även tar bort lite av den närvarokänsla som finns där. Det som jag tycker sänker filmen från fyran till en stark trea är dess slut. Det känns som om filmen egentligen aldrig får en udd, utan bara slarvas bort i den snabba avtoning som ska föreställa slutet. Den oundvikliga konfrontationen mellan mor och son känns ganska så lam i förhållande till sin upptakt, och det känns som att man av konflikträdsla avsiktligt missar målet en smula.

I övrigt så är "Min Son" en mycket bra film med handfast regi och strålande skådespeleri, som jag även tror kan lära människor en del om hur man ska behandla sina familjemedlemmar. Synd bara att filmen slår knut på sig själv en smula mot slutet, och att den kanske inte riktigt vågar lita på sin egen övertygelse. Tre starka tellusstjärnor är den ändå värd.