Short Cuts

• Speltid (min): 182

Diverse vetare älskar att ständigt överskatta ”Short Cuts” betydelse i filmhistorien. Visst är detta ypperligt filmskapande på alla tänkbara vis, men filmhistorien hade förmodligen varit nästan densamma utan den. Robert Altman drog i och med denna film berättartekniken till sin spets. Han låter åskådaren följa en rad olika personer och händelser som utspelar sig under ett hett dygn i Los Angeles. Deras olika öden utspelas parallellt med varandra, och snuddar gång på gång, utan att riktigt kollidera. Detta blev sedan ett hett upplägg, och har mycket riktigt efterapats i filmer som ”Magnolia”, ”Crash” och ”Om jag vänder mig om”, för att nämna ett par av många exempel. Sägas bör då att Altman redan tidigare gjort filmer på detta sätt, exempelvis den styva tjugo år tidigare ”Nashville”, som också är en bättre film.

Men nog tjatat om filmens historiska betydelse. Vad som är viktigt i sammanhanget är istället att detta är en fullkomligt fantastisk film, och en av den bortgångne mästaren Robert Altmans allra finaste. Filmen är baserad på en novellsamling av författaren Raymond Carver, och är otroligt välskriven och välkoordinerad. Samtliga kännetecken på Altmanskt filmskapande faller på plats i detta ståtverk då filmen innehåller många separata storylines och karaktärer, ypperlig dialog och en helt fantastisk skådespelarensemble. Sistnämnda kan vare en av de mest imponerande någonsin, filmer som ”Big Lebowski” och ”Life Aquatic” medräknat. Läs bara denna skådespelarlista: (och förundras.)

Andie MacDowell,
Lily Tomlin,
Tim Robbins,
Jennifer Jason Leigh,
Julianne Moore,
Peter Gallagher,
Jack Lemmon,
Lili Taylor,
Frances McDormand
Och Tom Waits.

Pust och stånk. Och vad finns mer att säga om ”Short Cuts” som inte redan har sagts? Förmodligen ingenting. Jag tror att jag restar mitt kejs där och låter er alla gå och köpa den nya dvd:n istället. Detta är filmen som alla älskar, och jag tror inte att någon av er kommer att bli besviken.