Obsession

• Svensk titel: Obsession
  • Originaltitel: Obsession
  • Speltid (min): 95
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-05-30

Den framgångsrike entreprenören Michael Courtland verkar leva det perfekta livet. Affärerna går strålande, han har en vacker fru och en underbar dotter. Men en kväll kidnappas frun och dottern och Courtland får kort tid på sig att samla ihop en halv miljon dollar till lösensumma. Fast medveten att återfå sin familj till varje pris packar han ihop en väska med alla pengar men övertalas av polisen att istället fylla väskan med falska pengar och en sändare för att kunna gripa kidnapparna.

Sagt och gjort, väskan fylls med papper och en sändare som leder polisen till kidnapparnas gömställe. Tyvärr blir fritagningsförsöket ett fiasko och både frun och dottern omkommer och lämnar en chockad make och far efter sig.

Sexton år senare befinner sig Courtland i Florens för att diskutera en kommande deal med italienska affärsmän. Han bestämmer sig för att besöka en katedral och upptäcker där en kvinna som är förbluffande lik hans döda hustru. Först tror han att han blivit tokig, men snart börjar han prata med kvinnan och bjuder ut henne på middag. Det dröjer inte länge förrän kärleken åter spirar.

Brian De Palmas ”Obsession” jämförs av många med Hitchcocks filmer och den har till och med kallats ”Den bästa filmen Hitchcock aldrig gjorde”. Det är en tät thriller som hela tiden håller publiken på halster med sina vändningar och överraskningar. Att kombinera De Palmas regi med Paul Schraders (”Taxi Driver”, ”Raging Bull”) manus var sannerligen ingen dum idé.

I huvudrollen som Michael Courtland ser vi Cliff Robertson, numera kanske mest känd som farbror Ben Parker i ”Spider-Man”-filmerna. Han gör en enastående tolkning av en man på gränsen till vansinne. I rollen som hustrun ses Geneviève Bujold, en duktig aktris som dock känns aningen stel i den här filmen. Bäst av alla är ändå den alltid briljante John Lithgow i en av sina första filmroller. Redan här ser man hur skicklig han är som skådespelare, helt suveränt!

”Obsession” är en välspelad, spännande och tät thriller av hög klass. Mitt enda aber är att den var aningen förutsägbar, åtminstone i mitt tycke. Trots det njöt jag i fulla drag av filmen och vill rekommendera den.