Hur tänker hon?

• Svensk titel: Hur tänker hon?
  • Originaltitel: Hur tänker hon?
  • Speltid (min): 96
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-07-16

”Hur tänker hon?” var ursprungligen en teaterföreställning i regi av Tomas Alfredsson, och med Johan Rheborg i den enda huvudrollen. Sedan så tänkte någon smart jävel att lite enkla stålar fanns att hämta om man filmade spektaklet och gav ut det på dvd, och visst var det en sanning. ”Hur tänker hon?” på dvd är exakt samma sak som teaterföreställningen, utan någon form av anpassning till filmmediet, vilket i detta fall är dess fall, hehe.

Man skulle ju kunna vara bussig mot denna produktion och ge den ett högre betyg med motiveringen att det inte är någon film. Men nu är ju detta en filmsida, vilket man ju hör på namnet (tellusFILM), och därför visar jag ingen mercy. Jag är ingen luttrad teaterkritiker, och därför tänker jag inte ge mig ut på djupare vatten än jag behöver. Dock så gjorde ju tillexempel allas vår Fassbinder ett antal mer eller mindre teatrala filmer som för det lyckades vara riktigt jävla bra, rent filmiskt, så det är heller ingen ursäkt.

”Hur tänker hon?” är en dryga två timmar lång monolog mellan Johan Rheborg, vilket till formen väldigt mycket liknar klasisk stand-up-comedy med alla dess tillhörande trötta poänger. Hela showen är begränsad till det att Rheborg berättar tråkiga påhittade anekdoter som ska vara några slags finurliga iakttagelser utöver de inbyggda könsmotsättningar vi alla bär på, tydligen. Det hela blir bara en räcka semisexuella vitsar som vi har hört ett par gånger för mycket under släktmiddagar hela uppväxten igenom, och de är inte kul någonstans nu heller.

Det hela liknar ett långt och utdraget kåseri av en levnadstrött gammal man som inte skrivit något annat än liknande texter varje lördag i Falukuriren på trettio år. Det som är tänkvärt är inte tänkvärt, och dessutom är det inte film. Det är för i helvete Johan Rheborg som står på en scen och pratar, och den salongsberusade publiken skrattar som fan. Hela tiden. VAD SKRATTAR DE ÅT!? VARFÖR FÅR INTE JAG VARA MED!? Hur jag än vrider på huvudet, kisar, tänker på roliga saker, så kan jag för all ost i världen inte förstå vari existensberättigandet i detta dvd-släpp ligger. Okej om det hade varit en talbok som kanske någon arm familjepappa kunde ha småskrattat igenkännande åt under en seg bilresa mellan Malmö och Rotebro. Men film!? Nej tack! En gång skrattar jag under hela showen. Det är när Johan Rheborg skämtar om kameramobiler, och ska klämma en finne samtidigt som han snackar med Larsa i telefon. Missa inte det för allt i världen!

Men så plötsligt i ett rus av insikt så tror jag mig kunna förstå gubbarna och gummorna i publiken i deras envetna skrattande. Jag ser framför mig två personer som gifte sig en gång för mycket länge sedan, och sedan åldrats, rynkats och grånats av tidens tand, men inte en enda gång vikit av från den andres sida. De har nu lärt känna varandra så bra som det någonsin går att lära känna en människa som inte är en själv, och är medveten om den andres brister och laster, men älskar denne lika mycket för det. De hör de roliga anekdoterna, och skrattar som om ingen morgondag finnes. Sedan tittar de förstående på varandra och tänker förenat; "det är kul, för att det är sant". Kära gud, låt mig aldrig bli sån.